Avatar
Offline, Laatste login: 14:39, 16 August 2017
Geschreven op Thursday, 11 April 2013 om 14:47

De ondergang van de PC gamer
door Guido Gijsbers

Quote:
Old friends pass away, new friends appear. It is just like the days. An old day passes, a new day arrives. The important thing is to make it meaningful: a meaningful friend - or a meaningful day. - Dalai Lama

Intro
Ik 2010 beloofde ik een achtdelige blogreeks te maken waarin ik mijn visie over het fenomeen e-Sports beloofde te delen. Alhoewel mijn laatste blog alweer dateert uit 2011, leek het mij een goed plan om deze reeks voort te zetten. Sinds Oktober 2012 ben ik (weer) gestopt met gamen en lees ik zo nu en dan de game fora’s en nieuwswebsites als HLTV, Gamelux, Joystiq en Kotaku. De afgelopen maanden heb ik weer met argusogen zitten kijken naar de wereld van Electronic Sports. Eens een ó zo interessante wereld met een mooie toekomst, nu een zinkend schip met economische belangen en dalende koersen.


Netgamez
Van de week las ik ergens een topic op Gamelux over de ‘revival’ van een oude grijze man. De grijze man was jaren lang hét boegbeeld van e-Sports in de Benelux; van verre kwam de internationale e-Sports scene bijeen voor deze grijze oude man. Een weekend vol spektakel, media aandacht, prijzengeld en véél bekijks. Dit was 2007, het jaar van één van de laatste grote Nederlandse LAN-Party’s ooit. e-Sports was computer gaming. Computer gaming vereist namelijk kwaliteit en vaardigheden, computer games maken het mogelijk écht beter te zijn dan je tegenstander.

We zijn nu een kleine zes jaar verder, het is 2013, iedereen heeft een smartphone of een tablet en bijna 90% van de bevolking beschikt over een snelle internetverbinding. Niet alleen het gebruik van PC’s en desktops daalt, ook de verkoop dondert letterlijk in elkaar1. Tegenwoordig schreeuwen fabrikanten van PC gaming accesoires met teksten als “PC GAMING IS NOT DEAD2”, dit word dan gebruikt als marketingtool om hun kwakkelende markt een boost te geven. Moet je nagaan, dat 10 jaar geleden SteelSeries vanaf een booth op bijvoorbeeld Netgamez een dergelijke slogan schreeuwt om de verkoop een impuls te geven, onvoorstelbaar.

Wij zijn allen opgegroeit in het tijdperk van PC gaming. Er was nog geen tablet, geen smartphone en geen hyper moderne console die gebruik maakt van kinetische energie of interactie met de gamer door middel van beeld en geluid. Tegenwoordig willen jonge kids geen PC meer voor hun verjaardag maar een nieuwe iPhone of een tablet waarop ze Angry Birds kunnen spelen of titels als Farmvile, en soms ook nog wel eens schietspelletje wat op een slap aftreksel lijkt van Call of Duty. PC gaming begint een generatiekloof te worden. De generatie die er mee is opgegroeid wordt oud, volwassen en verstandig(er). Alhoewel we niet allemaal afstand nemen van die goede oude desktop, heeft een meerendeel zich overgegeven aan de digitale evolutie en hebben we gedag gezegd tegen de avonden vol adrenaline: er moet brood op de plank komen want men blijft niet eeuwig 16 jaar.

Ondanks het feit dat RTS games als League of Legends en DOTA 2 het enorm goed doen, blijft het als een paal boven water staan dat PC gaming langzaam stervende is. Maar is PC gaming ook e-Sports? Nee, e-Sports is veel groter. Electronic sports is meer dan een computer, Electronic sports is ook tablet gaming, smartphone gaming en ja, zelfs console gaming.

De vraag is: Is PC gaming nog te redden? Mijn antwoord is: nee. De enige mensen die nu nog de PC gaming scene draaiende houden zijn gamers die nu ouder zijn dan 18 jaar en zijn opgegroeit met een CRT scherm en een balmuis. Het is de nostalgie van vroeger welke ons motiveerd om te blijven gamen achter onze desktop. “Weet je nog vroeger toen wij op Xfire die flamewar hadden?” of “Lachen was dat hé, toen we nog Clanbase speelde”. Het is een stempel die wij met trots dragen: PC gamer.

Er is géén toekomst voor LAN-party's. Er is géén toekomst voor shooters op de computer. Het is allemaal achterhaald en blijft in hetzelfde straatje hangen. Het boeit op een gegeven moment de nieuwe generatie niet meer. Als ik mijn neefje van 12 meeneem naar een LAN dan denkt hij aan een niet opgeruimde zolder van het stereotype 'nerd'. Het is verre van aantrekkelijk om iemand mee te nemen naar een ouderwetse LAN, het is zelfs afschikwekkend. Sommige mensen schamen zich ervoor. Alhoewel ik dit nooit heb begrepen, snap ik wel waarom mensen die niks met gamen hebben zich niet melden op LAN-party's. Alleen de vele duizenden schermen zijn indrukwekkend, het competitive gedeelte wat wij als gamer begrijpen word niet vertaald naar een begrijpend plaatje voor de nit-wit die niks met gamen heeft. Het is geen spektakel, het ziet er niet uit en we staan al 10 jaar stil in de presentatie van competitive gamen in de Benelux. Gamen moet gezien worden als een maatschappelijke kwestie; alleen wanneer wij (de game community) mensen kunnen boeien en intrigeren met ons verhaal over gamen, alleen dan zijn wij op de goede weg. Jammer genoeg is er tijdens de digitale evolutie van de afgelopen jaren, geen tot weinig aandacht besteed aan deze kwestie waardoor wij geen nieuwe gezichten meer weten aan te trekken. De kracht en de toekomst van e-Sports ligt in het overtuigen van andere. Andere die e-Sports niet begrijpen of misschien wel willen begrijpen maar het verkeerde perspectief verwerken.

Organizaties als ESL (Turtle Entertainment), IPL (onlangs gekocht door Blizzard), Dreamhack en ESEA weten dat hun laatste jaren zijn geteld en zij hun businessmodel drastisch moeten veranderen willen zij de digital-shift überhaupt overleven. Het is roeien met de riemen die ze hebben, maar ook de financiële belangen van hardware fabrikanten spelen een belangrijke rol in deze zogenaamde digital-shift. De organisaties zitten tot hun nek vast in knijpende sponsorcontracten met hardwarefabrikanten, die op hun beurt de organizaties nodig hebben om hun doelgroep te kunnen bereiken.

e-Sports loopt keer op keer tegen de lamp, met name de onprofessionele manier van handelen door grote competities, denk hierbij aan niet uitbetaalde cheques, het niet kunnen boeien bij de grote massa en fans die zich niet kunnen identificeren met hun grote idool. Het blijft een enorm moeilijke markt met een doelgroep die keer op keer verwend moet worden wil het geboeit blijven. e-Sports is een wereld vol eigen belangen en ego's, terwijl wij eigenlijk het omgekeerde moeten bewerkstelligen: e-Sports moet een samenhang zijn van idealen en wij moeten er samen voor zorgen dat deze scene niet meer gezien kan worden als een nichè maar als een volwassen markt met potentie.

e-Sports word nu nog gedomineerd door PC gaming, maar ik denk dat we binnen enkele jaren een totaal andere kijk hebben op het fenomeen e-Sports en dat we daar misschien alleen maar gelukkiger van worden en we met een gerust hart terug kunnen kijken naar de nostalgie van laat in de avond op Ventrilo zitten terwijl we op Quakenet met Fishbot praten over de mooie dingen in het leven zoals het hebben van een Q-bot in je IRC channel.


Referenties:
1. http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3423922/2013/04/11/Historische-daling-pc-verkoop-in-eerste-kwartaal.dhtml
2. http://kotaku.com/5833247/death-of-pc-gaming-scheduled-to-be-disproven-on-august-26

Reacties

scythe schreef op 11 April 2013 - 15:01 0 thumbs
Avatar
 
Helaas, maar je hebt wel gelijk denk ik
Ins0mnia schreef op 11 April 2013 - 15:16 0 thumbs
Avatar
 
Mooie blog kerel, dat de PC gaming aan het veranderen is.. dat is een feit. Dat Esports niet meer is zo als het was. Dat klopt helemaal. Lanparties zijn redudant geworden, onze internet is snel genoeg, games hebben geen lan support meer, World of Warcraft domineerd en zo zijn er nog een aantal redenen waarom lans weg ebben.

De games op PC zal voor een lange tijd nog niet verdwijnen hoor. Valve, Nvidia, AMD, WarGaming, Blizzard hebben allen onlangs nog geroepen dat ze winst maken en een stijgende lijn zien. Maar dat is een ''Wij van WC eend...'' verhaal. Doch laten ze wel in hun jaar rapport zien dat hun klanditie aan het groeien is.

Het gaat ook niet goed met Sony PS, Xbox 360, Wii en Wiiu. Alle consoles hebben een enorme daling, Wii-U heeft geen meer waarde en mist de games... de Xbox/PS3 zijn oude consoles en men wacht op de next-gen.

Het niet uit betalen van de organisaties is onbegrijpelijk, is ook de reden dat ik weg ben gegaan bij ClanBase. Ik vond het schandalig dat een SnoopDog betaald werd om een potje NFL te spelen bij GGL maar de mensen die jouw site omhoog houden geen stuiver krijgen.
triks schreef op 11 April 2013 - 18:02 0 thumbs
Avatar
 
En dan toch... in Azië is het sinds de komst van Starcraft 2, en een beetje LoL/DotA, weer net zo groot of groter dan dat het altijd is geweest. Het is gewoon de cultuur, betutteling en een stukje politiek aan onze kant van de aardkloot.
pelladulin schreef op 12 April 2013 - 20:39 0 thumbs
Avatar
 
nice read guidson :D
artist schreef op 12 July 2017 - 19:06 0 thumbs
Avatar
 
gg. toch gelijk gekregen


Laatst gewijzigd op 12 July 2017 - 19:06


Acties

action guidson heeft gereageerd in Defusekids CS:GO FoM Challenge [ONLINE]
action guidson heeft gereageerd in [Nieuwjaarslan] Aftermovie
action guidson heeft gereageerd in [CS 1.6] Team-NL
action guidson heeft gereageerd in FOM 18.1
action guidson heeft gereageerd in FoM Anti-cheating
action guidson heeft gereageerd in Masters Of Benelux (Tweede Editie) - CS:GO
action guidson heeft gereageerd in FOM 18.1
action guidson heeft gereageerd in ESL Benelux is terug

Mijn gallerij

guidson's Gallery
guidson's Gallery
Toegevoegd op: 20-04-13
Aantal foto's: 22
Gallerij bekijken

Mijn videos

S O H N - The Wheel
S O H N - The Wheel
Toegevoegd op: 17-09-13
Reacties: 0
Bekeken: 1224
Zo ging dat vroeger
Zo ging dat vroeger
Toegevoegd op: 12-02-13
Reacties: 0
Bekeken: 1621
Meer videos

Mijn blogs

11 April 2013
Reacties: 5
Bekeken: 1649
29 November 2011
Reacties: 28
Bekeken: 2817
Meer blogs
-->