sjok schreef op 2 February 2013 - 12:28 #3894471
Avatar
4245 berichten
Honorary Gamelux Member
radicaL3i schreef:
Klopt, maar net als bij LoL moet je gewoon proberen een rol te pakken die veel invloed op het spel heeft. Een semi-carry/ganker op midlane is daar goed in. Gewoon het spel ZO makkelijk voor je team maken dat ze haast niet kunnen falen :p

Wat ik doe om het te voorkomen is niet solo pubben in Dota 2. Zo is de kans op een retard heel wat kleiner als je met 3 of zelfs 4 mensen totaal speelt. 3 vrienden hebben nieuwe accounts gemaakt en spelen samen nu zo'n 20-30 potjes met letterlijk 100% winrate (ook in de "VERY HIGH" bracket van replays is dat).

yup maar in lol is die verdeling anders dan bij dota en ik geloof minder populair (premade ranked)
radicaL3i schreef op 2 February 2013 - 12:31 #3894472
Avatar
8501 berichten
f0rever 2nd
Ja, ik hoorde wel vaker dat 5v5 niet zo vaak wordt gedaan. Alles in de duoQ natuurlijk dan maar :D

Sjok, wat speel jij op het moment eigenlijk?
sjok schreef op 2 February 2013 - 12:32 #3894473
Avatar
4245 berichten
Honorary Gamelux Member
momenteel probeer ik veri op tera te houden
toucI-IER schreef op 2 February 2013 - 13:38 #3894485
Avatar
3540 berichten
Honorary Gamelux Member
Dat dota 1v5 onmogelijk is om te winnen ben ik niet met je eens, het is wel erg lastig en het vergt een andere speelstijl.
radicaL3i schreef op 2 February 2013 - 14:33 #3894493
Avatar
8501 berichten
f0rever 2nd
toucI-IER schreef:
Dat dota 1v5 onmogelijk is om te winnen ben ik niet met je eens, het is wel erg lastig en het vergt een andere speelstijl.

Ligt ook 99% aan de 'ELO' waar je op speelt en waar je op hoort :P Als ik een nieuwe account maakt kan ik zonder moeite een 1v5 winnen, maar niet als ik op mn main speel.
iKS schreef op 2 February 2013 - 16:42 #3894519
Avatar
6695 berichten
Forum Mod
radicaL3i schreef:
toucI-IER schreef:
Dat dota 1v5 onmogelijk is om te winnen ben ik niet met je eens, het is wel erg lastig en het vergt een andere speelstijl.

Ligt ook 99% aan de 'ELO' waar je op speelt en waar je op hoort :P Als ik een nieuwe account maakt kan ik zonder moeite een 1v5 winnen, maar niet als ik op mn main speel.

True. Met bepaalde heroes kan je opzich winnen in je eentje, maar alleen als je zelf echt goede farm hebt (dat ligt dan in je eigen handen grotendeels) en als de tegenstander niet goed samenwerkt. Probleem is alleen dat wanneer je 1v5 speelt de tegenstander dus gefeed is door jouw 4 teammates, de tegenstander zou dan genoeg farm moeten hebben voor allerlei items als Scythe. Dan kan je nog zoveel farm hebben, in je eentje win je niet als ze je focussen.
QShoX schreef op 2 February 2013 - 18:04 #3894536
Avatar
684 berichten
Veel vrije tijd
Quote:
Ik krijg het gevoel dat een heleboel mensen die LoL 'verdedigen' bijna 0 ervaring hebben met Dota 2, zowel niet gespeeld als ooit gekeken lijkt het wel. Jullie hebben het nu bijv. over je ADC/Sup mid zetten, maar dat is gewoon een dagelijkse gebeurtenis in Dota 2. Je ziet daar in pro games bijv. 3 man die midlane achter T1 tower gaan staan om creeps te skippen en zo snel die tower neerhalen. Dan heb ik het nog niet eens over de laning mogelijkheden/variaties. Waar in LoL eerst lang over na wordt gedacht om 2 man mid te zetten, verandert zoiets heel snel met 1 patch omdat een paar heroes dan NET iets sterker/zwakker zijn daarvoor en dus niet meer viable zijn voor bepaalde lineups (@QShox dit met name). Zoals ik eerder al zei, de 1-1-1-2 standaard die er in LoL is is minder prominent in Dota 2. Daar heb je gewoon zoveel meer opties => meer dingen om rekening mee te houden => meer comp. ingesteld.

Ik noemde dat voorbeeld om aan te geven dat de meta in LOL niet altijd hetzelfde is, niet om aan te tonen dat LOL meer diversiteit kent qua opzet. Als je ziet wat de core buisiness van RIOT is dan denk ik niet dat DOTA2 meer om comp is gericht. Het zal eerder andersom zijn, met name door de aanpak. Het spel zelf is niet uniek, maar de gecreëerde organisatie er om heen is dat wel. De community feedback, de vele patch updates, de vele toernooien (met bekende ESL gezichten), de merchandise (denk aan Teemo die vooral als posterboy in het spel zit). LOL is op veel vlakken gewoon een stuk verder dan veel andere games door de totaalaanpak. Ik denk dat daar het grootste verschil ligt met andere competitieve games.


Laatst gewijzigd op 2 February 2013 - 18:16

toucI-IER schreef op 2 February 2013 - 18:10 #3894538
Avatar
3540 berichten
Honorary Gamelux Member
QShoX schreef:
Quote:
Ik krijg het gevoel dat een heleboel mensen die LoL 'verdedigen' bijna 0 ervaring hebben met Dota 2, zowel niet gespeeld als ooit gekeken lijkt het wel. Jullie hebben het nu bijv. over je ADC/Sup mid zetten, maar dat is gewoon een dagelijkse gebeurtenis in Dota 2. Je ziet daar in pro games bijv. 3 man die midlane achter T1 tower gaan staan om creeps te skippen en zo snel die tower neerhalen. Dan heb ik het nog niet eens over de laning mogelijkheden/variaties. Waar in LoL eerst lang over na wordt gedacht om 2 man mid te zetten, verandert zoiets heel snel met 1 patch omdat een paar heroes dan NET iets sterker/zwakker zijn daarvoor en dus niet meer viable zijn voor bepaalde lineups (@QShox dit met name). Zoals ik eerder al zei, de 1-1-1-2 standaard die er in LoL is is minder prominent in Dota 2. Daar heb je gewoon zoveel meer opties => meer dingen om rekening mee te houden => meer comp. ingesteld.

Ik noemde dat voorbeeld om aan te geven dat de meta in LOL niet altijd hetzelfde is, niet om aan te tonen dat LOL meer diversiteit kent qua opzet. Als je ziet wat de core buisiness van RIOT is dan denk ik niet dat DOTA2 meer om comp is gericht. Het zal eerder andersom zijn, met name door de aanpak. Het spel zelf is niet uniek, maar de gecreëerde organisatie er om heen is dat wel. De community feedback, de vele patch updates, de vele toernooien (met bekende ESL gezichten), de merchandise (denk aan Teemo die vooral als posterboy in het spel zit). LOL is op veel vlakken gewoon een stuk verder dan veel andere games door de totaalaanpak. Ik denk dat daar het grootste verschil ligt met andere competitieve games.

Ja klopt lol world cup was echt goed georganiseerd.
radicaL3i schreef op 2 February 2013 - 19:55 #3894556
Avatar
8501 berichten
f0rever 2nd
Ik heb LoL WC niet gevolgd dus weet niet of dit nu sarcastisch is of niet toucher :P

En ja, helemaal mee eens dat LoL goede dingen doet voor LoL als eSport, maar de gameplay zelf laat IMO wat te wensen over. En kom ajb niet met 'Omg maar ze hebben meer skillshots!!!' omdat dat dus lang niet het aspect is wat ik bedoel. Daar heb ik al genoeg dingen over gepost in dit topic.
iKS schreef op 2 February 2013 - 20:28 #3894566
Avatar
6695 berichten
Forum Mod
radicaL3i schreef:
Ik heb LoL WC niet gevolgd dus weet niet of dit nu sarcastisch is of niet toucher :P

En ja, helemaal mee eens dat LoL goede dingen doet voor LoL als eSport, maar de gameplay zelf laat IMO wat te wensen over. En kom ajb niet met 'Omg maar ze hebben meer skillshots!!!' omdat dat dus lang niet het aspect is wat ik bedoel. Daar heb ik al genoeg dingen over gepost in dit topic.

Zegt niet per se iets over LoL esports in het algemeen, maar de LoL CM was een grote grap van wat ik ervan gehoord heb. Teams die zonder problemen konden kijken op het scherm voor de spectators en dus konden spieken, meerdere keren servers eruit midden in matches, enz.
IJSKOUD schreef op 2 February 2013 - 20:43 #3894572
Avatar
1632 berichten
Net 1337 geweest
iKS schreef:
radicaL3i schreef:
Ik heb LoL WC niet gevolgd dus weet niet of dit nu sarcastisch is of niet toucher :P

En ja, helemaal mee eens dat LoL goede dingen doet voor LoL als eSport, maar de gameplay zelf laat IMO wat te wensen over. En kom ajb niet met 'Omg maar ze hebben meer skillshots!!!' omdat dat dus lang niet het aspect is wat ik bedoel. Daar heb ik al genoeg dingen over gepost in dit topic.

Zegt niet per se iets over LoL esports in het algemeen, maar de LoL CM was een grote grap van wat ik ervan gehoord heb. Teams die zonder problemen konden kijken op het scherm voor de spectators en dus konden spieken, meerdere keren servers eruit midden in matches, enz.
problemen met de server waren er doordat er ziek veel bandwith(iets van 5% van heel NA) werd gebruikt meer dan verwacht, volgens mij. Maar dat van de schermen was wel slecht geregeld imo
radicaL3i schreef op 2 February 2013 - 20:50 #3894574
Avatar
8501 berichten
f0rever 2nd
Oja, RIOT moet zich schamen dat ze geen pauzeer functie in LoL hebben vind ik. Werd eerder midden in de lane gedisconnect, kwam ik terug op mid als lvl 3 vs lvl 6 ipv eventjes pauze.

Wat Dota 2 doet is gewoon, iedereen mag 1x per 5 (of 10) min pauze doen, de lengte van die pauze ligt eraan of iemand is gedisconnect. Ligt iemand eruit, dan kan enemy team pas na 1 min unpausen (kan je wel 4x doen voor elke teammate dan) en ligt niemand eruit dan kan t gelijk al unpause. Zelfde team kan altijd gelijk unpausen. Zo heb je niet dat er onnodig BS gepauseert wordt (Gebeurt overigens toch nauwelijks voor mijn gevoel).
toucI-IER schreef op 2 February 2013 - 22:57 #3894592
Avatar
3540 berichten
Honorary Gamelux Member
is het niet 5 seconde voor non dc en 30 voor dc? vind het altijd net ietwat kort vooral de non dc. Aan de andere kant 5 x 30 is alsnog 2:30

En voor radical; LoL WC was het slechtst georganiseerde esport even OOIT zelfs beschamend voor andere titels.


Laatst gewijzigd op 2 February 2013 - 23:02

QShoX schreef op 3 February 2013 - 00:59 #3894616
Avatar
684 berichten
Veel vrije tijd
radicaL3i schreef:
Oja, RIOT moet zich schamen dat ze geen pauzeer functie in LoL hebben vind ik. Werd eerder midden in de lane gedisconnect, kwam ik terug op mid als lvl 3 vs lvl 6 ipv eventjes pauze.

Wat Dota 2 doet is gewoon, iedereen mag 1x per 5 (of 10) min pauze doen, de lengte van die pauze ligt eraan of iemand is gedisconnect. Ligt iemand eruit, dan kan enemy team pas na 1 min unpausen (kan je wel 4x doen voor elke teammate dan) en ligt niemand eruit dan kan t gelijk al unpause. Zelfde team kan altijd gelijk unpausen. Zo heb je niet dat er onnodig BS gepauseert wordt (Gebeurt overigens toch nauwelijks voor mijn gevoel).

Heb dat zelf ook niet meegemaakt, maar in de toernooimatches staan wel eens op pauze.
toucI-IER schreef:
QShoX schreef:
Quote:
Ik krijg het gevoel dat een heleboel mensen die LoL 'verdedigen' bijna 0 ervaring hebben met Dota 2, zowel niet gespeeld als ooit gekeken lijkt het wel. Jullie hebben het nu bijv. over je ADC/Sup mid zetten, maar dat is gewoon een dagelijkse gebeurtenis in Dota 2. Je ziet daar in pro games bijv. 3 man die midlane achter T1 tower gaan staan om creeps te skippen en zo snel die tower neerhalen. Dan heb ik het nog niet eens over de laning mogelijkheden/variaties. Waar in LoL eerst lang over na wordt gedacht om 2 man mid te zetten, verandert zoiets heel snel met 1 patch omdat een paar heroes dan NET iets sterker/zwakker zijn daarvoor en dus niet meer viable zijn voor bepaalde lineups (@QShox dit met name). Zoals ik eerder al zei, de 1-1-1-2 standaard die er in LoL is is minder prominent in Dota 2. Daar heb je gewoon zoveel meer opties => meer dingen om rekening mee te houden => meer comp. ingesteld.

Ik noemde dat voorbeeld om aan te geven dat de meta in LOL niet altijd hetzelfde is, niet om aan te tonen dat LOL meer diversiteit kent qua opzet. Als je ziet wat de core buisiness van RIOT is dan denk ik niet dat DOTA2 meer om comp is gericht. Het zal eerder andersom zijn, met name door de aanpak. Het spel zelf is niet uniek, maar de gecreëerde organisatie er om heen is dat wel. De community feedback, de vele patch updates, de vele toernooien (met bekende ESL gezichten), de merchandise (denk aan Teemo die vooral als posterboy in het spel zit). LOL is op veel vlakken gewoon een stuk verder dan veel andere games door de totaalaanpak. Ik denk dat daar het grootste verschil ligt met andere competitieve games.

Ja klopt lol world cup was echt goed georganiseerd.

Nou ja, dat was mijn punt natuurlijk niet.


Laatst gewijzigd op 3 February 2013 - 01:04

eXOfUN schreef op 3 February 2013 - 02:46 #3894630
Avatar
7640 berichten
Gamelux Elite
radicaL3i schreef:
Oja, RIOT moet zich schamen dat ze geen pauzeer functie in LoL hebben vind ik. Werd eerder midden in de lane gedisconnect, kwam ik terug op mid als lvl 3 vs lvl 6 ipv eventjes pauze.

Wat Dota 2 doet is gewoon, iedereen mag 1x per 5 (of 10) min pauze doen, de lengte van die pauze ligt eraan of iemand is gedisconnect. Ligt iemand eruit, dan kan enemy team pas na 1 min unpausen (kan je wel 4x doen voor elke teammate dan) en ligt niemand eruit dan kan t gelijk al unpause. Zelfde team kan altijd gelijk unpausen. Zo heb je niet dat er onnodig BS gepauseert wordt (Gebeurt overigens toch nauwelijks voor mijn gevoel).
Kan wel gewoon..... alleen in costum games. En dan blijkt maar weer het aantal comp games wat je hebt gezien van LoL, want dit fenomeen komt behoorlijk vaak voor in de competitieve games. (bv WE vs CLG.eu WC etc. etc.)
radicaL3i schreef:
eXOfUN schreef:
Het zijn 2 verschillende games met dezelfde foundations, maar uit feiten kan je gewoon zien dat LoL populairder en dit in de toekomst zal blijven. En de voornaamste reden is gewoon dat LoL toegankelijker is voor het grote publiek.!

1) LoL is groter omdat het meer op casuals gericht is. De competitie is minder, dat is mijn hele punt. Daarnaast is het ook gewoon langer op de markt dan Dota 2 (zijn nog fucking veel mensen die Dota 1 spelen atm)
Competitie in LoL is juist stabieler (hoeveel teams quitten/disbanden wel niet na de International?!) voor zo een jonge game die sinds eind 2009 en dit sinds 2012 pas (zie infographic/grafieken).. en dota had al een markt die zat te wachten sinds 2010 op een nieuwe versie. Deze is door LoL helemaal zelf opgebouwd, maar zoals je hieronder ziet hebben SC2/LoL de twee stabielste scene's.

Total-Prizes.jpg

Total-Tournaments.jpg

Volgens mij missen ze hier nog wat geld voor LoL , want er was in totaal 5 mil in season 2 geïnvesteerd (alleen Riot al).
mWPxBb1.png


Laatst gewijzigd op 3 February 2013 - 02:53

HiGHFiVE schreef op 3 February 2013 - 12:53 #3894654
Avatar
3068 berichten
Vierkante ogen
Vergeet niet dat DotA nog in de beta fase zit en nog niet eens alle hero's er zijn he. En het is spel is nog niet voor iedereen free to play. Je moet wel connecties hebben met keys :)
iKS schreef op 3 February 2013 - 13:04 #3894656
Avatar
6695 berichten
Forum Mod
@ Exofun

Die plaatjes laten juist zien dat Dota 2 ongelooflijk goed op weg is. Het is nog veel kleiner dan LoL, maar toch hebben ze de helft van hun prijzengeld al erin zitten. LoL heeft in 2012 ongeveer 2x zoveel toernooien met >$1000 prijzengeld dan Dota 2, terwijl ze in 2012 op 12 miljoen daily players zaten. Ik betwijfel of Dota 2 daar in 2012 de helft van haalt. Qua toernooien is de verhouding dus vrijwel gelijk.

Ik heb tbh geen zin om nog meer van dit soort dingen op te schrijven, maar op het moment is LoL gewoon 2x (of misschien zelfs meer?) zo groot dan Dota 2. Dat is niet zo gek, aangezien LoL simpelweg langer bestaat. Geef Dota 2 nog 1 of 2 jaar en dan kan je pas echt bekijken hoe goed de spellen het doen mbt esports imo.
QShoX schreef op 3 February 2013 - 14:19 #3894664
Avatar
684 berichten
Veel vrije tijd
HiGHFiVE schreef:
Vergeet niet dat DotA nog in de beta fase zit en nog niet eens alle hero's er zijn he. En het is spel is nog niet voor iedereen free to play. Je moet wel connecties hebben met keys :)

Die keys worden wel uitgedeeld als water, ik heb het 1x gespeeld en heb er ook meer dan 10 in mijn steamfolder zitten.


Laatst gewijzigd op 3 February 2013 - 14:20

Lucio schreef op 3 February 2013 - 14:20 #3894665
Avatar
640 berichten
Veel vrije tijd
dota 2 zou er het best aan doen om die game gewoon open beta te maken, krijgen ze misschien meer spelers en hoef ik niet steams gezeik aan te horen dat ik nog 50 miljoen keys heb liggen voor het uitdelen.
kden1m schreef op 3 February 2013 - 14:23 #3894666
Avatar
8008 berichten
Gamelux Elite
Met dota kan je ook niet "vrij" lopen..Het lijkt wel alsof er zeg maar punten op de map zijn gemaakt waar de champ kan lopen..Voelt heel raar aan..
iKS schreef op 3 February 2013 - 14:24 #3894667
Avatar
6695 berichten
Forum Mod
kden1m schreef:
Met dota kan je ook niet "vrij" lopen..Het lijkt wel alsof er zeg maar punten op de map zijn gemaakt waar de champ kan lopen..Voelt heel raar aan..

Je kan gewoon overal lopen behalve door dingen als bomen en cliffs? :p
shepherd schreef op 3 February 2013 - 14:25 #3894668
Avatar
6990 berichten
Professional
kden1m schreef:
Met dota kan je ook niet "vrij" lopen..Het lijkt wel alsof er zeg maar punten op de map zijn gemaakt waar de champ kan lopen..Voelt heel raar aan..
Wat heb jij op? :D Vrij lopen??
QShoX schreef op 3 February 2013 - 14:26 #3894669
Avatar
684 berichten
Veel vrije tijd
Overigens betwijfel ik of die cijfers van eXOFUn kloppen als ik kijk naar de LOL eSports calender.

http://esportcalendar.com/LoL/

En uiteindelijk maakt het natuurlijk geen bal uit ook. Het gaat er om wat je het leukst vindt om te spelen.
shepherd schreef:
kden1m schreef:
Met dota kan je ook niet "vrij" lopen..Het lijkt wel alsof er zeg maar punten op de map zijn gemaakt waar de champ kan lopen..Voelt heel raar aan..
Wat heb jij op? :D Vrij lopen??

Eredivisie Live? :D


Laatst gewijzigd op 3 February 2013 - 14:26

faxity schreef op 3 February 2013 - 16:22 #3894691
Avatar
5422 berichten
Professional
wanneer gaat dota dan eens richting de open beta/live gaan? is nu volgens mij toch al jaren in beta of niet?
iKS schreef op 3 February 2013 - 17:18 #3894699
Avatar
6695 berichten
Forum Mod
faxity schreef:
wanneer gaat dota dan eens richting de open beta/live gaan? is nu volgens mij toch al jaren in beta of niet?

Anderhalf jaar in beta nu ongeveer. Het is moeilijk te zeggen wanneer ze open gaan, maar met de hoeveelheid keys die ze nu uitdelen kan het niet lang meer zijn..
eXOfUN schreef op 3 February 2013 - 20:47 #3894762
Avatar
7640 berichten
Gamelux Elite
QShoX schreef:
Overigens betwijfel ik of die cijfers van eXOFUn kloppen als ik kijk naar de LOL eSports calender.

http://esportcalendar.com/LoL/

En uiteindelijk maakt het natuurlijk geen bal uit ook. Het gaat er om wat je het leukst vindt om te spelen.
shepherd schreef:
kden1m schreef:
Met dota kan je ook niet "vrij" lopen..Het lijkt wel alsof er zeg maar punten op de map zijn gemaakt waar de champ kan lopen..Voelt heel raar aan..
Wat heb jij op? :D Vrij lopen??

Eredivisie Live? :D
Ja daarom heb ik ook boven de infographic gezet dat ik geloof dat ze nog veel geld/toernooien missen. En dota2 heeft inderdaad een stuk minder toernooien als je de Esportcalendar aanhoudt.
eXOfUN schreef op 4 February 2013 - 08:27 #3894852
Avatar
7640 berichten
Gamelux Elite
En nog een voorbeeld van dat in LoL het niet zo statisch is in de meta:

http://www.youtube.com/watch?v=nRAoZJolrYI&feature=player_embedded

Sick korean game.
radicaL3i schreef op 4 February 2013 - 21:57 #3895023
Avatar
8501 berichten
f0rever 2nd
kden1m schreef:
Met dota kan je ook niet "vrij" lopen..Het lijkt wel alsof er zeg maar punten op de map zijn gemaakt waar de champ kan lopen..Voelt heel raar aan..

waar heb jij het over? :P heel vaag dit

Registreer een account om te kunnen reageren

Om te kunnen reageren op Gamelux heb je een account nodig. Lees alles over de voordelen op de registratie pagina.

-->