Clanbase heeft vandaag bekend gemaakt dat zij de regels voor Call of Duty: Search and Destroy ingrijpend zullen veranderen om zo te proberen CoD nog 1 spetterend seizoen te geven voor iedereen over zal stappen naar CoD2. Voor degenen die CoD niet spelen, dit waren de belangrijkste regels voor CoD: * Roundtime: 3 min (cupgames) 4 min (laddergames) * 3 granaten voor rifle, 2 voor Machinegun en 1 voor Sniperrifle. (aantal wat je erbij krijgt) *Wapens droppen niet mogelijk De nieuwe regels zijn als volgt: * Roundtime: 2:15 * 2 granaten voor rifle, 1 voor Machinegun en Sniperrifle * 10 seconden Strattime (vergelijkbaar met Freezetime in CS) * Tijdens strattime mogelijk om wapens te droppen De nieuwe ruleset is zo op het eerste gezicht precies wat Call of Duty nodig had, de test op de Eurocup lan ging erg goed (hoewel die ruleset iets milder was, roundtime was 2:30 en wapendrop niet mogelijk). Wat ikzelf vooral een belangrijke en broodnodige verandering vind, is de vermindering van het aantal granaten. Door de vele granaten en de verre afstand die je ze kan gooien met een beetje oefening, waren sommige mappen zoals mp_railyard en mp_harbor veranderd in nadefests. De enige manier om die mappen echt goed te spelen was door ontzettend veel te oefenen op granaten gooien en zo iedere ronde een precisiebombardement uit te voeren. Dit maakte het spel een stuk langzamer en saaier. Ik denk dat deze vermindering, in combinatie met de rondetijdverlaging, het spel sneller zal maken omdat de belangrijkste plekken nog steeds genade kunnen worden, maar je moet veel zuiniger met je granaten omgaan. De strattime is een nieuwe feature voor de europese CoD scene, de amerikanen en uiteraard de Counterstrikers kennen dit al langer. Je kunt je afvragen wat het nut van strattime is, in CS word het met name gebruikt om wapens te kopen. Aangezien tactics 1 van de allerbelangrijkste dingen zijn in CoD en de spawns niet altijd hetzelfde, (je hebt een spawnarea waar je op ong 8,9 verschillende plekken kan spawnen), is die 10 sec wel handig om snel tactics te callen en wapens te verdelen die je de vorige rondes 'geleend' hebt van de tegenstanders. Je kunt bijvoorbeeld de mensen met een rifle een machinegun geven, wat ze een stuk weerbaarder maakt. (een rifle in CoD schiet 1x achter elkaar, ala AWP). De reacties uit de scene en dan vooral de top van de scene zijn erg positief, er word al langer gevraagd om verandering binnen de regels. De belangrijkste doelen van deze veranderingen zijn vrij duidelijk, er is geprobeerd om het spel wat meer gunbased te maken ipv nadebased. Verder spelen de wapendrop en strattime rifletactieken in de kaart, rifles worden op dit moment weinig gebruikt door het feit dat ze op short range te zwak zijn. Overall denk ik dat dit Call of Duty toch een slagje sneller zal maken, wat zeker een goede zaak is. Uiteraard hoeft niemand zelf de moeite te nemen om zelf zijn server in te stellen, je kunt hier de nieuwste versie van de populaire servermod PAM downloaden, die een config bevat met alle vereiste settings etc ingesteld. Tegelijkertijd word het verplicht om PAM te gebruiken, omdat PAM de enige manier is waarop deze dingen ingevoerd konden worden.