[Preview] Diablo III, het totaal plaatje

header.jpg


Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1: intro
Hoofdstuk 2: voorbeeld video
Hoofdstuk 3: classes
Hoofdstuk 4: runestones
Hoofdstuk 5: followers
Hoofdstuk 6: auction house
Hoofdstuk 7: battle.net
Hoofdstuk 8: interview speler
Hoofdstuk 9: slotwoord


Hoofdstuk 1: intro

intro.jpg

Het spel vindt plaats op een heiligdom, een wereld van donkere fantasie. Buiten het medeweten van de meeste van haar inwoners, werd het heiligdom twintig jaar geleden gered van de demonische krachten van de onderwereld door een paar moedige en krachtige helden. In Diablo III zullen spelers terugkeren naar het heiligdom om geconfronteerd te worden met het kwaad in zijn vele vormen.

Diablo III is een action role-playing spel waar de hoogste prioriteit is gelegd op speler tegen omgeving (bekend als PVE, player vs environment) en niet op speler tegen speler (bekend als PVP, player vs player). Voor de meeste gamers onder het segment e-sports is dit dus niet het gebruikelijke spel om te gaan spelen, maar als je van veel kapot maken houdt en vooral met een goed tempo is dit spel, voor zover het nu staat, perfect. Je begint in het makkelijkste gedeelte en gaat per bepaalde level naar een nieuw gebied waar het dan ook steeds moeilijker wordt. Met als leuk nieuwtje dat er een 4de moeilijkheid level in zit met de naam Inferno. Hierin kun je pas als je klaar bent met levelen, dus lvl 60, waar de mobs lvl 61 zullen zijn.

Als je niet genoeg uitdaging na het leven tot 60 hebt gehad, dan kun je overgaan tot de hardcore deel. De bedoeling is dan dat je opnieuw begint met levelen, maar zodra je dood bent ben je HEEL je character kwijt en kun je opnieuw beginnen. Dus zo'n hoog mogelijk level bereiken zonder dood te gaan, dat lijkt veel makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Tegen bescherming van de spelers is de RMAH (real money action house, later uitgelegd) uitgeschakeld in de hardcore mode.

diablo_6.jpg
diablo_3.jpg


Hoofdstuk 2: voorbeeld video

Wil je voordat je verder leest eerst een indruk krijgen van wat voor spel het nu daadwerkelijk is, dan heeft Blizzard een goed beeld neergezet in het onderstaand filmpje (zonder ondertiteling en zeer oud al);




Hoofdstuk 3: classes

classes.jpg

Barbarian
Uit Diablo II, de barbarian is een van de stoïcijnse voogden van de berg Arreat. Met krachtige nieuwe vaardigheden en bewegingen hanteert hij woeste wapens om de demonische krachten die de wereld bedreigen te verslaan en letterlijk tot moes te slaan.



Witch docter
De angstaanjagende heks komt uit de angstaanjagende stam van de vijf heuvels van de legendarische umbaru race. De toverdokter is uitgerust met spreuken en alchemistische krachten; kan oproepen bastaarden, sprinkhaan zwermen, en zombie legers, en slingert vurige brouwsels.



Wizard

De wizard is een wielder van de elementen en een meester manipulator van de tijd, die de horden van de Burning Hells bestrijdt met de lancering van het milieu-vernietigende bliksemschichten, explosieve mysterieuze energieën, en het creëren van bubbels die de tijd doet vertragen.



Monk
De monnik is een ervaren krijger van ongeëvenaarde behendigheid. Gewapend met snelheid, heilig vuur, en een zoektocht naar lichamelijke en geestelijke volmaaktheid. De monnik wordt een dodelijke verschijning in het heetst van de strijd, waarbij hij met grote snelheid vijanden neerslaat met een spervuur van razendsnelle slagen.



Demon hunter
De Demon Hunter heeft maar 1 doel in het leven: op sporen en vernietigen van elk demonisch wezen dat durft de mensheid te bedreigen. Dodelijk met een paar dubbele kruisbogen, de demonen jager brengt een heel arsenaal aan gadgets, geheimzinnige en mystieke vallen op de slagvelden van het Heiligdom.



In onderstaand filmpje wordt in het kort de (nu bekende) skill die deze classes hebben in het kort getoond;



Hoofdstuk 4: runestones

runestones.png

Dit deel is nog erg onzeker hoe het gaat worden, wat tot nu toe op de planning staat is en blijft het zelfde: het verbeteren van een bepaalde skill. Een simpel voorbeeld om te geven is van de wizard. Deze heeft een skill die heet "magic missles", deze vuurt een x aantal bollen met vuur af. Mocht je hierin een runestone plaatsen kan het zijn dat bijvoorbeeld i.p.v. 1 bol er meerdere komen, of meer damage doet e.t.c.

Hier ga ik niet al te diep op in, wat ze precies doen zullen we pas weten als het spel uit is.


Hoofdstuk 5: followers
De titel zegt het al eigenlijk, je kunt iemand krijgen die je achterna loopt en helpt. Wat belangrijk is om te weten, is dat op het moment dat je in single player zit deze kunt gebruiken, maar zodra het een multiplayer game wordt zal je follower terug gaan naar zijn caravaan (begin plaats).

De followers kunnen, net als je eigen character, aangekleed worden met gear om zo beter te worden en zo mee te vechten op elk niveau.


Hoofdstuk 6: auction house
Hell broke lose, om maar in de sfeer te blijven van Diablo III, toen de action house bekend werd gemaakt na de pers bijeenkomst op Blizzard's hoofdkantoor. 1 augustus 2011 werden wij eindelijk weer eens lekker gemaakt met nieuws, waar lang op gewacht was. Dit was voor vele een hele grote domper uiteindelijk.

Waarom al die haat opeens? Ze introduceerde net zoals World of Warcraft de gold auction house, maar ook als extra het echt geld action house (verder gebruikt als GAH – gold auction house - en RMAH – real money auction house -). Je kunt dus buiten het geld om wat je in het spel ophaalt, gewoon met je creditcard/ bank etc gear kopen zonder er iets voor te doen. Je hebt daarna 2 opties, 1 zet alles om in e-balance (je kunt je echt geld nooit uit laten betalen, maar alleen gebruiken om bij Blizzard store iets te kopen) of optie 2 om alles uit te laten betalen.

Om objectief te blijven, zal ik er ook niet verder op in gaan en zullen wij maar moeten afwachten hoe het gaat lopen.


Hoofdstuk 7: battle.net

battlenet.png

Een grote server dat alles bij elkaar brengt, zo kun je het denk ik als leek het beste zien. Battle.net brengt de spelers bij elkaar, laat ze met elkaar spelen en zorgt ervoor dat je per valuta (dus wij alleen in euro landen) kunnen handelen in gear van Diablo III als je deelneemt aan de RMAH.

In Diablo II had je een town portal, via deze portal kun je altijd op elk moment terug gaan naar je thuis basis. Nu hebben ze dit verwijderd en 2 andere dingen toegevoegd.

Om te beginnen de soort heartstone, als je niet aan het vechten bent kun je met de heartstone een 10 seconden lange cast doen om terug te keren naar je thuis basis. Als 2de hebben ze een persoonlijke banner ingevoegd, die je met vele opties kunt uitbreiden en opmaken. Deze banner zal als je aan het spelen bent in de thuis basis staan. Zodra een vriend van je het spel inkomt (max 4) kan hij/zij op de banner klikken en komt direct naast je te staan. Geen tijd verlies meer in het rond lopen en zoeken van je medespeler!

Om nog meer tijdverlies te winnen heeft Blizzard bedacht dat je niet meer terug hoeft naar je thuis basis om de spullen die je hebt opgepakt te verkopen, je kunt ze nu gewoon direct waar je staat verkopen en zo dus meer tijd spenderen aan het vinden van nieuwe gear en het vele gold.


Hoofdstuk 8: interview speler

2 ervaren Diablo II spelers en bekend onder de community heb ik een aantal vragen gesteld om jullie een leuk extraatje te geven;

Quote:

Interview met Dennis -Force- Duhamel

Q: Zou je jezelf willen introduceren aan de Benelux community?
A: Natuurlijk! Ik ben 26 jaar oud en game al bijna mijn hele leven. Met een klein gelukje heb ik de mogelijkheid om met het revieven van games mij te voorzien van levensonderhoud en een leuk zakcentje. Force Strategy Gaming ben ik begonnen in augustus 2010 en voor in het afgelopen jaar heb ik met bloed, zweet en tranen nieuwe inhoud op gebracht. Ik heb een fantastische fan groep opgebouwd en ik probeer met mijn uiterste best om ze te voorzien van de hoogwaardige nieuws over de games met o.a. de Purgatory & DiabloCast (Geluid & Video fragmenten).

Q: Welke games heb je gespeeld tot nu toe?
A: De lijst is te lang om op te noemen, maar vanuit mijn jeugd heb ik spellen gespeeld zoals Diablo, Starcraft, Warcraft, Goldeneye, Metal Gear Solid, Zelda. Voor de laatste 5 jaar speel ik World of Warcraft, Starcraft2, Halo en Call of Duty.

Q: Waarom trekt je interesse naar Blizzard games en dan voornamelijk nu Diablo III?
A: Meer dan andere bedrijven heeft Blizzard spellen gemaakt die je blijven trekken in het spel qua speelstijl en inhoud ongeacht de leeftijd van het spel. Alle 3 de spellen zijn een groot onderdeel van mijn gameleven sinds ik begon als kind. Diablo blijft toch 1 van mijn top favorieten en ik kan zeggen, zonder twijfel, dat ik nu al 3 jaar erg uitkijk naar het vervolg; Diablo 3.

Q: Een RPG of een MMORPG?
A: Beide, ik weet dat het niet echt een handig antwoord is, maar als Diablo een MMO zou worden zou ik het denk ik ook wel spelen.

Q: Denk je dat de RMAH het verschil gaat maken of het spel een succes of flop wordt?
A: Zelf heb ik nog geen idee. Ik weet dat er heel van haat & nijd over is geweest sinds dat het bekend gemaakt is. Of ik er nu voor of tegen ben zie ik aan beide kanten positieve en negatieve dingen over de RMAH. Het is iets waar ik niet op gerekend or nodig acht, maar het is ook niet het einde van het spel.Dit is het pad dat ze opgegaan zijn en het ongedaan maken ervan is vrijwel uitgesloten. Buiten alles vind ik het wel een leuk extraatje dat spelers geld kunnen maken in het spel, hoe klein dat het ook mag zijn.

Q: Hoeveel geld, mits je mee gaat doen met de RMAH, zou je willen spenderen aan een online spelletje?
A: Hoeveel kan ik nog niet zeggen, maar dat ik de gratis functie ga gebruiken die ze gaan implementeren is een zekerheid. Spullen van de GAH halen en verkopen op de RMAH ziet er aantrekkelijk uit als je het slim speelt, maar zelf ben ik niet van de "play the market" in een spel.

Q: Blizzard wilt met Diablo III absoluut geen gebalanceerde PvP maken omdat dit effect heeft op het PVE aspect. Wil jij wel een soort van PvP en moet deze dan passen in het e-sports concept?
A: "I would LOVE some PvP focus in Diablo 3!", zegt Dennis aan het begin van deze vraag. Het zal niet aan het begin van het spel er in zitten, maar er is zeker een manier om dit uit te breiden verder in het spelverloop. Als ze erbij blijven dat het er niet inkomt zoals mensen willen, kan ik altijd voor de PvP aspect terug vallen op Starcraft2.

Q: Ga je na release nog verder met DiabloCasts zoals deze nu bestaan?
A: Zoals nu gepland wel, zolang de community interesse toont zal ik doorgaan met het maken van de DiabloCast.

Q: Enige shout-outs naar de gamers in de Benelux?
A: Dank aan alle fans voor de ondersteuning voor zover. Het is allemaal redelijk nieuw voor mij en wij blijven proberen te groeien in de toekomst. Diablo III coverage is iets waar ik erg naar uit kijk! "So stay tuned!".


Quote:

Interview met Kevin -Sixen

Q: Zou je jezelf willen introduceren aan de Benelux community?
A: Ik ben er al sinds de release van Diablo I en houd de community up-to-date sindsdien. Ik run nu Diablfans.com, SC2Mapster.com en SC2replayed.com en ben officieel Battle.net MVP (most valuable player) op het blizzard forum.

Q: Welke games heb je gespeeld tot nu toe?
A: Elk Blizzard spel, zelfs de arcade spellen.

Q: Waarom trekt je interesse naar Blizzard games en dan voornamelijk nu Diablo III?
A: Via mijn vader ben ik geïntroduceerd aan Diablo I en het spel is sindsdien in de familie gebleven. Ik kan heel goed herinneren dat ik laat mocht opblijven en naast mijn vader en 2 ooms plaats mocht nemen om mee te kijken hoe ze Starcraft2 speelde. Diablo is mijn favoriet van Blizzard, dus het spreekt voor zich dat ik het vervolg ook ga spelen.

Q: Een RPG of een MMORPG?
A: Dit is heel moeilijk te zeggen, het ligt aan het spel zelf.

Q: Denk je dat de RMAH het verschil gaat maken of het spel een succes of flop wordt?
A: Zelf denk ik dat het een groot succes gaat worden.

Q: Hoeveel geld, mits je mee gaat doen met de RMAH, zou je willen spenderen aan een online spelletje?
A: Ik denk dat ik geen geld ga uitgeven, maar kan je nu al bijna met garantie zeggen dat ik geld ga maken.

Q: Blizzard wilt met Diablo III absoluut geen gebalanceerde PvP maken omdat dit effect heeft op het PVE aspect. Wil jij wel een soort van PvP en moet deze dan passen in het e-sports concept?
A: Ik ben 1 van die spelers die zijn uiterste best doet om een actieve escorts PvP in het spel te krijgen.

Q: Ga je na release nog verder met DiabloCasts zoals deze nu bestaan?
A: Ja, Force en ik hebben dit in de planning staan.

Q: Enige shout-outs naar de gamers in de Benelux?
A: Diablo III is geweldig! Jullie zullen gaan smullen als de beta eenmaal uit is.



Hoofdstuk 9: slotwoord
Diablo 3 is na 3 jaar ontwikkeling dan bijna gereed om verkocht te worden, alleen wie had verwacht dat er zoveel weerstand zou zijn na het nieuwe nieuws wat uitgebracht werd afgelopen week. Het spel ziet er erg goed uit, heeft een snelle gameplay en als je van dingen kapot maken houdt is dit denk ik een spel voor jou.

Ook ga ik proberen een artikel te schrijven over de beta, als blizzard dit leest > ik heb een invite nodig! ;)

Geschreven door Nicky -fenna- Broos.