Warzone
Om maar meteen met de digitale deur in huis te vallen: het aantal gametypes is minimaal. Dat zorgt er wel voor dat de modi die er zijn, absoluut zijn. Je hebt de standaard Death- en Teammatches. Maar ook Demolition, Domination en andere varianten daarvan zijn van de partij. Een leuke toevoeging is dat er een gamemodus is die het allemaal combineert. Je bent de eerste tien minuten bezig met het beschermen van je VIP, daarna met het uitmoorden van het andere team. Dit zorgt er niet alleen voor dat je meer oplet, maar ook teamwork krijgt hierdoor een grotere rol. Alles is goed uitgezocht en gekozen. De naam van de multiplayer is ook erg toepasselijk: Guerilla warfare, wat neerkomt op kleine groepen oorlog. In de multiplayer ben je bezig met kleine groepen in normale tot grote maps. Dit geeft iedere klasse zijn eigen voor- en nadelen.

Wie ben ik? Wat kan ik?
De vijf klassen zijn: Field Medic, Engineer, Tactician, marksman en Infiltrator. Iedere klassen kent drie primaire en drie secundaire wapens, en zes speciale bevoegdheden. Je hebt ook het bekende puntensysteem, waar je je personage mee kan verbeteren.

Field Medic
Je hebt een machinegeweer, een granaat en een belangrijke taak: je team op de been te houden. Hoe meer punten je besteedt, hoe makkelijker het gaat.
Engineer
Een snel vurend geweer, en een moersleutel. Jouw rol is om ammoboxen en turrets heel te houden. Simpel.
Infiltrator
Je bent uitgerust met een flinke shotgun en een paar granaten. Je bent bekend als de man met het zware geschut. Jij gaat voorop in het gevecht. Ook je gave om je voor te doen als vijand komt goed van pas in heftige gevechten.
Tactician
Eigenlijk de basisspeler. Je blinkt nergens in uit, maar je hebt ook geen minpunten. Je gave is om bewakingscomputers te maken, wat zorgt voor extra vuurkracht.
Marksman
Uitgerust met een sniper ga jij op een afstand mensen door hun hoofd schieten. Je voordeel is dat je gedeeltelijk onzichtbaar kunt zijn, maar wel tijdelijk natuurlijk.

Co-op
Het hele singeplayerverhaal is toegankelijk voor een tweede speler, in splitscreen dus. Het beeld wordt in een vreemde vorm gegoten en je kan vanaf het begin beginnen. Helaas zijn er wel wat kleine bugs in deze modus geslopen. Zo wordt op een zeker moment bijvoorbeeld aan beide spelers gevraagd een sniper rifle te pakken, terwijl er maar één ligt. Dit zijn kleine foutjes die erg irritant kunnen zijn voor de tweede speler.

De multiplayer van Killzone 3 heeft veel inhoud. Online ziet het er allemaal strak uit en ook co-op is leuk om te doen. De bot-mode kun je vergelijken met de multiplayer, met als verschil dat de computer, behoorlijk verdienstelijk, je tegenstanders bestuurt. Alles werkt lekker en is goed in balans. Misschien verslaat de game de multiplayer van Black Ops niet, maar het komt toch wel akelig in de buurt.

Met dank aan Robbert van Kortenhof: Gameliner.nl