Wat nu gedaan als je een gamer bent en fan van pretparken? In de BeNe omgeving bestaat er geen pretpark die zich specifiek op die niche richt, maar afgelopen weekend was er dan toch iets dat ongelooflijk dicht in de buurt kwam: GameLand. GameLand is het geesteskind van GameVibes, de Belgische game/eSports organisatie, waar het gekende Bobbejaanland (in de Vlaamse Kempen) voor een weekend omgevormd wordt tot een heus mekka van gamefanaten.

Dit jaar werd Bobbejaanland voor de tweede keer al het 'slachtoffer' van de gamende liefhebber, maar na de successen van vorig jaar, werd het hele concept uitgebreid. Meer standen, meer goodies en meer dagen. In plaats van enkel zaterdag en zondag, werd ook vrijdag een GameLand. Kwam je de grote poort doorgewandeld, dan werd je begroet door een groter dan verwachte Mario - hij zal net zijn shroom gegeten hebben - en kon je aan je dag vol plezier genieten.

een groot bord met daarop paar wolkjes en een blije Mario, wat wil je nog meer om je dag te beginnen

De grootste uitgevers en ontwikkelaars van de BeNe regio waren aanwezig: EA Sports, Sony PlayStation, Namco Bandai, Nintendo. Daarnaast ook StuBru, het jongerenradiostation van Vlaanderen, en verschillende bekende merken zoals GameMania, Kingston, 4Gamers, SteelSeries, WinFakt! en LowLandLions. Met andere woorden was er voor elke ware gamer wel iets leuks te vinden in Lichtaart, België.

Gamen zonder eSports

De mensen van GameVibes zijn geen vreemden wat eSports aangaat, maar toch leek er dit jaar nauwelijks plaats voor eSports. Okay, buiten de standaard shootout zaken dan om. Shootouts waren er op zich wel genoeg. Bij Tt.eSPORTS, LowLandLions, CM Storm, Kingston en EA Sports kon er voor zaken gespeeld worden. Maar een toernooi, een kwalificatie of iets dergelijks kwam er niet aan te pas. Dit lijkt gek, nadat vorig jaar de BeNe World Cyber Games Kwalificaties nog met veel bravoure aangekondigd en gespeeld werden op GameLand.

Vorig jaar was ikzelf ook aanwezig en werd duidelijk wat er mis liep. GameLand biedt de locatie (een theaterzaal) en de ruimte (genoeg voor 16 spelers per toernooi, met gemak) zomaar aan. Jammer genoeg zijn videogames tegenwoordig onderhevig aan de noden van het internet. eSports wordt niet langer op LAN gespeeld, maar wordt op lokaal internet gespeeld. StarCraft II, League of Legends of iets dergelijks populairs kan men tegenwoordig niet meer organiseren als er geen stevige internetconnectie aanwezig is. Om nog maar te zwijgen over mogelijke streamers die het toernooi ook willen verslaan.

Liet nu net dat het grote probleem van Bobbejaanland zijn. Alles is er aanwezig om mechanisch een pretdag te hebben, maar technologisch is het park niet top. Dat hoeft het ook niet voor een wildwaterbaan, een reuzenrad of een achtbaan. Als zo'n pretpark echter omgevormd wordt tot een digitaal festijn van videogames, dan pas vallen de tekortkomingen op. Dramatisch is zoiets natuurlijk ook niet, maar als meer dan 5 000 mensen een park bezoeken en er en passant de beste gamers van het land zien spelen voor een grote prijs. Dan heb je weer een kleine mijlpaal bereikt binnen eSports en dat zeker in de Benelux.

LLL.MoMi en PROG4MER.dusty maken het elkaar niet gemakkelijk (okay buiten dusty dan, die maakte het MoMi heel gemakkelijk)

Toch de moeite waard

Zelfs al zijn wij eSporters liever bezig met het perfectioneren van onze skills door het blijvend trainen van eenzelfde spel, toch is GameLand een plek waar je je als gamer buitengewoon thuis voelt. Het is niet gek om over Mario, Master Chief of Zerg/Protoss/Terran te praten. Het is niet bizar om mensen in een LVL UP t-shirt te zien rondlopen. Het voelt bijzonder leuk aan om een deel van de massa te zijn en overal publiekelijk een gedeelde passie te zien.

Er was geen verstoppen, er was geen wegkwijnen in een zielig hoekje omdat je nog wat moet grinden. Neen, dankzij GameVibes was het vaak zo benijde real life een welgekomen combinatie met videogames aangegaan. Ik zag moeders overhaast spelconsoles kopen voor hun kinderen, ik zag een groep metalheads bij de Hello Kitty stand staan. Daarnaast waren oud - jong, man - vrouw, mooi - lelijk allemaal gamer voor een dag.

Als het enigszins mogelijk is binnen de beperkingen van een pretpark, zou een beetje eSports geur en smaak aan de volgende editie toegevoegd mogen worden. Mits een voldoende aanlokkelijke afspraak moet het toch mogelijk zijn om de beste gamers uit de BeNe naar Lichtaart te lokken, voor mogelijke signeersessies of gewoon showmatchen. Wie zou Feast versus Ret of Grubby vs Harstem nu niet willen zien? Of het beste Belgische CS:GO team tegen het beste Nederlandse? Allemaal zaken die toch menige schare fans zou kunnen opleveren.

Wat er ook van zij voor volgend jaar, het was een uitermate leuke dag (dat het 30°C werd, hielp natuurlijk ook) in een uitermate leuk land (en dan hebben we het niet over België). Op naar volgend jaar, maar dan wil ik wel Lara Croft zien rondlopen in plaats van Luigi. Jullie ook?

het meest gekende broederpaar in gaming was er ook bij...ook al keek die Luigi zo raar (je weet maar nooit)