Beste Manuel, je bent een grote naam, maar een grote naam die vooral op de achtergrond actief is. Hoe zie je dat zelf? Ben je niet teleurgesteld dat maar weinig mensen in de BeNelux van je bestaan weet hebben?

 

Hoi, Bob. Als ik het voor de belangstelling zou doen dan had je me waarschijnlijk eerder in het big brother huis gevonden, dan op allerlei esports events wereldwijd. Mensen die esports zien als een snelle weg om e-famous te worden die zijn er al genoeg, en gelukkig verdwijnen ze ook meestal snel weer. Esports is voor mij een leuke hobby waar ik mijn beroep van heb kunnen maken, een hobby die met veel bloed ( ask Joe Miller hoe het met zijn voet gaat - lacht -), zweet en tranen in stand gehouden wordt en er is nog heel veel werk aan de winkel. Maar het einde van het begin is in zicht, en hopelijk ook in de Benelux en dat is het harde werken en de anonimiteit best wel waard - glimlacht -.

 

Je lijkt ook een heel loyaal iemand. Je bent al jaren actief bij de ESL. Vanwaar de keus om zo lang bij de organisatie te blijven? Wat maakt ESL zo bijzonder?

 

De mensen van Turtle-entertainment en ESL ken ik nu al bijna 12 jaar sinds hun allereerste internationale CPL Europe evenement in Keulen, Duitsland. Na zoveel tijd ontstaat er een hechte band en veel van de collega's van toen werken hier nog steeds. En zoveel keuze is er ook weer niet in Europa, jammer genoeg. Veel komen en gaan van organisaties, dus het is aangenaam om te weten dat de keuze die ik toen gemaakt heb, de juiste was, om nu 12 jaar later nog steeds dezelfde organisatie te kunnen ondersteunen.

 

Manuel als toenmalige admin die ins zijn technische problemen oplost in DreamHack Winter 2007 (c) Readmore.de

 

ESL krijgt vaak kritiek over haar trage uitbetalingen, kan je misschien uitleggen aan de mensen hoe dat zo'n systeem in zijn werk gaat. Dat het dus niet altijd zo verrassend is dat er lang gewacht moet worden op het geld.

 

Terechte kritiek, en dat is niet iets waar we trots op zijn, maar we werken er iedere dag heel hard aan om dit te verbeteren. Vorig jaar was het wel erg somber gegaan met een gemiddelde uitbetalingtermijn van meer dan 6 maanden of zelfs langer. Dit jaar zijn we goed op weg weer naar de 3 maanden gemiddeld. Heel erg in detail kan ik jammer genoeg niet gaan maar heel simpel gezegd, als wij zelf het geld niet hebben ontvangen, kunnen we het ook niet uitbetalen, en als er iemand laat betaalt, kan dit grote gevolgen hebben voor andere projecten waarvan de financiering dan even prioriteit krijgt om er voor te zorgen dat we in staat zijn op een later punt het prijsgeld uit te betalen. Trots ben ik dan weer wel dat we altijd het prijsgeld uitbetalen no matter what, alleen duurt het soms wat langer dan iedereen zelf in de firma wil.

 

Wat is jouw precieze plek op dit moment binnen de Turtle Entertainment hiërarchie en hoe lang ben je al voltijds aan de slag bij het Duitse bedrijf?

 

Mijn plekje kan je bestempelen als het globale aanspreekpunt voor onze wereldwijde ESL partners en voor de ESL licentie. In totaal al meer als 6 jaar ben ik nu voltijds aan de slag hier in Keulen. Ieder jaar is het wel iets nieuws waar ik me volledig op kan storten. Vorig jaar was het Noord-Amerika, het jaar daarvoor UK, dit jaar wordt het Zuid-Amerika en Brazilië in het bijzonder, waar we heel hard aan het werk zijn ESL te lanceren met een grote partnership.

 

Hoe zie jij het succes van de verschillende landen binnen ESL? Vooral Duitsland lijkt stabiel, maar de andere hebben vaak te kampen met weinig navolging (UK / Nordic / Benelux als voorbeeld).

 

Het is een kwestie van de juiste mensen op de juiste plaats te hebben en ook de community zelf moet een beetje willen meewerken. In Duitsland was er zeer veel steun van alle gamers met heel veel coverage sites en fan sites. Niet dat in die regionen de community het niet zou ondersteunen maar als je de admins op 1 hand kan tellen, in vergelijking met de honderden in Duitsland dan is dat wel een groot verschil. Ook de mensen die vroeger zeer veel gedaan hebben voor esports in die regionen hebben meestal nu een andere job moeten zoeken omdat in die regionen fulltime esports geen optie was. Dus veel talent is verloren gegaan en dat los je niet zomaar snel op. 

 


De eerste stappen in Zuid-Amerika van ESL, op IEM GC Sao Paulo vorig jaar (c) IEM

 

Wat bepaalt de keuze van nieuwe games binnen de meer Pro games binnen ESL (IEM + EMS), is het voorkeur of speelt financiële ondersteuning vanuit de ontwikkelaars daar ook een grote rol (en hoe groot is die rol dan)?

 

Het is een mix van verschillende factoren. Zonder financiele ondersteuning heb je geen budget voor een Pro Series, daar kun je niet onderuit, dus proberen we altijd een goede synergie te vinden van de gevestigde waarden in het specifieke land en mogelijk nieuwe upcoming games.

 

GamesCom is net achter de rug en ESL was daar ook weer een prominente gast. Wat waren jouw specifieke taken dit keer om GamesCom en ESLs aanwezigheid daar voor te bereiden? Vooral Intel Extreme Masters of bijvoorbeeld de ShootMania OP3N?

 

Onze partners van Zuid-Amerika waren ter plaatste, showing them the ropes, enzo. En ook  voor onze klanten zoals Twitch, die een hele leuke champions lounge hadden gesponsord, ben ik de key account manager. Dus ervoor zorgen dat iedereen happy is als het op klanten en partners aankomt.  Tijdschema's en talloze checklists van equipment tot branding controleren, is de orde van de dag de weken voor en na GamesCom. Met hopelijk erna talloze nieuwe leads om meer projecten zoals de Shootmania Op3n van de grond te krijgen.

 

 

Met je hoge positie binnen het wereldwijde eSports gebeuren, heb je dan nog tijd voor de lokale scene. Volg je nog steeds de BeNelux spelers/teams op de voet of heb je daar geen tijd meer voor?

 

Ik probeer altijd lokale projecten zo veel mogelijk te steunen door zelf altijd even langs te gaan, of als ze het mij vragen dan geef ik altijd advies en suggesties, en ik denk altijd wel een beetje mee met ze maar veel tijd blijft er jammer genoeg niet meer voor over.

 

Hoe  ziet een doordeweekse dag eruit voor jou op het Turtle HQ? De meeste mensen zouden wel benieuwd zijn hoe de grote organisaties binnen de global eSports alles plannen en organiseren.

 

De dag begint meestal met de tientallen emails die dagelijks binnenkomen vanuit alle hoeken van de wereld. Gevolgd door een inspectie van alle ESL partner sites en daarna natuurlijk alle social media en interne communicaties te verwerken. Dan meestal wel een of twee meetings tussen verschillende departementen gevolgd door Skype conferenties en communicatie. Met Australië en China in de vroege namiddag tot laat op de dag Noord- en Zuid-Amerika. De klok rond is er altijd wel iets waar ik moet inspringen of managen. Soms iets te veel van het goede als je om 2 uur 's nachts nog een skye call hebt, maar dat hoort er nu eenmaal bij en gelukkig ben ik niet echt een ochtendmens - glimlacht -.

 

Manuel in gesprek met bekende caster, TosspoT, op Quake iPower Games als lid van GUNK (c) Readmore.de