de hele Grand Final tussen Team-Dignitas en Eclypsia op deze VOD

 

- Jullie waren niet echt aanwezig in de online Qualifiers voor OP3N, hoe kwam dit? We zagen jou een paar keer met enkele stand-ins spelen, waren Frantic en LekaiM op vakantie ?

 

JiePie: Ja dat klopt. Tijdens de kwalificatie cups was Frantic de hele week op vakantie, en LeKaiM was bij zijn werk al ingeroosterd om tijdens 2 v.d. 4 cups te gaan werken. Dit zorgde er dus voor dat we niet met onze main lineup hebben kunnen spelen. De keren dat we dus wel konden spelen, was dit met een aantal stand-ins.

 

- Wat waren de verwachtingen voordat je de Last Chance Qualifier aanving? Dacht je dat het een wandeling door het park werd of eerder een dubbeltje op zijn kant?

 

JiePie: We hebben tijdens de week voor Gamescom regelmatig online geöefend tegen Colwn, een van de favourites voor Shootmania. Grotendeels ging dit wel gelijk op, ook tegen andere teams waar we eerder online tegen hebben gespeeld zoals Millenium en Dignitas hebben we pittige matches gehad. Een wandeling door het park zou het toernooi dus sowieso niet worden. Het zou tevens ons eerste offline evenement zijn voor Shootmania, dus we wisten ook niet zeker wat we er van konden verwachten. Of het makkelijker te spelen zou zijn of dat er een merkbaar pingverschil zou zijn.

 

- En wat was je ondervinding? Is het inderdaad beter te spelen op LAN of waren er toch enkele bugs aanwezig in het spel?

 

JiePie: Nou achteraf gezien maakte het voor het spel zelf helemaal niks uit, omdat we ook niet daadwerkelijk op LAN hebben gespeeld. Ondanks dat we op een offline evenement waren, speelden we toch op online servers. Dit, omdat de streamers anders niet mee zouden kunnen kijken en zo zou het toernooi de extra publiciteit missen. Dus in principe speelde het nog hetzelfde als thuis achter je eigen pc. Het verschil was wel dat het heel erg druk en lawaaierig was bij de Shootmania booth, dus we hadden meer moeite om met elkaar te communiceren en de gamegeluiden te horen. En voor LeKaiM speelde de game-pc (laptop) daar zelfs fijner dan zijn eigen PC, want nu had hij meer FPS dan thuis *lacht*. Dus dat was wel een klein voordeel, haha.

 

- Voor het begin van het eigenlijke toernooi, wie dacht je dat het sterkst was en waar wou je absoluut niet tegen spelen?

 

JiePie: Ik had de indruk dat Millenium, Colwn en Dignitas de meeste tegenstand zouden bieden, in die volgorde. Teams waar ik absoluut niet tegen wou spelen waren er niet. Teams waar ik juist wél tegen wou spelen waren Millenium en Colwn. Die 2 teams hadden de meeste fame binnen de Shootmania community als het ware, en dat zou het des te leuker maken om ze op LAN te kunnen verslaan. Vooral Colwn omdat ze tijdens de oefensessies vaker opmerkingen maakten ala 'Cu @ lan' als ze een ronde of map verloorden en vervolgens de ping de schuld gaven.

 

- We zagen toch enkele teams (vooral de colwn spelers dan) klagen over de omstandigheden van het OP3N toernooi, ervoeren jullie diezelfde problemen even hard of zocht colwn gewoon naar excuses volgens jou?

 

JiePie: De omstandigheden waarin het toernooi werd gespeeld waren inderdaad niet ideaal. Recht tegenover de Shootmania booth, een meter of 10 verder was een kleine stage gebouwd met een DJ die regelmatig dubstep draaide en waar om het uur een show werd gehouden waarbij er goodies weg werden gegooid, etc. De locatie was dus ver van ideaal, je kon elkaar nauwlijks nog verstaan. Om dit te compenseren heeft de crew de 2de dag een soort van piloten headset bij elke computer geïnstalleerd, zodat je minder last had van de omgeving.

 

Wat betreft computerproblemen was de crew heel behulpzaam, er was altijd wel iemand beschikbaar die je direct kwam helpen. Het kwam heel professioneel over en wat dat betreft heb ik niks dan respect voor hun. Het klopt wel dat team Colwn daar de meeste problemen mee had, maar of dat door de hardware komt of door hun eigen houding blijft nog de vraag

 

- Het zag er niet echt goed uit voor je toen je meteen de eerste wedstrijd tegen Dignitas verloor, kan je ons vertellen wat er in die match precies misging?

 

JiePie: Hmm, dat vind ik lastig te beschrijven. Dignitas had een goede balans gevonden bij de verdedigende rondes tussen een agressieve en een defensieve speelstijl. Bij meerdere attacks werd ik compleet verrast door een van de spelers die een heel risicovolle positie aannam, wat toen goed voor hun uit had gewerkt. Verder is het simpelweg een stabiel team, en is het absoluut geen schande om tegen hun te verliezen *glimlacht*.

 

- Hoe hard hebben jullie gejuicht toen Frantic op het einde een gek einde breidde aan jullie halve finale en jullie naar een derde map joeg? Volgens velen was dat the play van het toernooi.

 

JiePie: Hahaha, ik flipte 'm toen helemaal, dat weet ik nog wel. De eerste map van die match raakte ik deels gefrustreerd omdat de report functie het spontaan niet meer deed op mijn computer. De 2de map hadden we lagproblemen en stonden we 6-7 achter. Dus op dat punt had ik een beetje een dal bereikt met mijn motivatie. We konden toen eindelijk weer beginnen, en toen we er 7-7 van hadden gemaakt moest Frantic aanvallen. In de eerste 20 seconden raakte hij al 2 armor kwijt zonder nog maar een kill te maken, dus het zag er toen somber uit. Toen hij eenmaal alsnog de ronde won en de match naar een derde map bracht werd ik echt gek, haha.

 


bekijk dat gek einde van Frantic op deze VOD (00:49:00 begint het)

 

- Hoe hebben jullie Dignitas deze keer, tactisch dan, aangepakt? Want een droge 0-2 werd nu een toch wel sterke 2-1 overwinning in de finale. Overloop de drie maps even vanuit jouw perspectief.

 

JiePie: Voor de finale bleven we gewoon ons ding doen. Aan blijven houden wat we tot nu toe hadden getrained, want daar zijn we sterk in. We wouden niet spontaan van tactieken gaan veranderen, want dan ga je fouten maken. Ik had me nu wel voorgenomen om als attacker rustiger te spelen en elk hoekje te inspecteren, ik wist na die eerste match vs Dignitas dat ze je graag willen verrassen, en als je dat element wegneemt sta je al een stuk sterker.

 

De eerste map was Collided, dit is een map die voor beide teams een van de sterkste is, dus het zou sowieso geen eitje worden. En dat bleek dus wel nadat we die map hadden verloren. Maar we zeiden toen ook, het zou niet de eerste match zijn die we winnen waarvan we de eerste map verliezen. Want dat was ondertussen al vaker wel dan niet gebeurd! En van toen af aan ging het alleen maar beter. De 2de map Castle konden we strak bij verdedigen, en de attacks gingen ook goed. Omdat ik me nu héél bewust was van hun 'verrassings' verdediging heb ik vaker een eerste makkelijke kill kunnen maken, waardoor de rest een stuk makkelijker ging.

 

Hetzelfde verhaal bij de 3de map Fortress, alleen speelde Dignitas hier voor de volle 100% defensief. Ze bleven alle 3 vlak bij of achter de paal hangen, waardoor je als attacker zijnde wel alle ruimte kreeg om te roteren en voor de kills te gaan. Ik denk dat dit hun grootste fout was op deze map. Wij speelden als verdedigers namelijk wel nog een beetje verspreid voor meer mapcontrole, en dat heeft goed uitgewerkt want we stonden met 2 attackrondes voor geloof ik toen we de laatste map wonnen.

 

- Wat vond jij eerlijk van de eerste grote ShootMania LAN? Zijn jullie nu de grote favoriet in het spel, volgens jou?

 

JiePie: Ondanks dat de omstandigheden niet ideaal waren, vond ik het geweldig om daar te zijn. Het was ook mijn eigen eerste grote evenement, en ik voel me een hele ervaring rijker. We mogen dit nu wel gewonnen hebben, maar ik heb niet de indruk dat wij met kop en schouders boven de rest uitsteken, vooral niet na een loss vs Dignitas en een tight match vs Millenium. Er zijn zat momenten geweest dat de match beide kanten op had kunnen gaan. Wij hebben nu bewezen dat we bij de top zitten, maar het is absoluut geen garantie voor een eerste plaats bij een volgend toernooi.

 

- Wat zijn enkele van de verschillende stijlen in het spel, of is ShootMania in dat opzicht heel simplistisch (gewoon raakschieten)?

 

JiePie: Shootmania is vergeleken met andere fast paced shooters sowieso een stuk simplistischer, daar valt niet omheen te draaien. Je hebt minder variatie in wapens en er zijn geen items of pickups waar je omheen kunt spelen. Maar zoals ik al beschreef bij Dignitas, het is zeker mogelijk om van stijlen te wisselen. Het is mogelijk om met 3 verdedigers ineens de attacker te rushen om hem dood te krijgen, terwijl je de paal compleet negeert. De andere keer blijf je juist met 3 verdedigers in je spawn hangen zodat de attacker zijn ronde tijd verdoet aan het doorzoeken van elke hoek in de map om de kills te maken. Het blijft toch een kunst in het spel om de andere speler(s) te verrassen en zo het voordeel te bemachtigen. Mocht dat allemaal niet lukken, kun je nog gewoon de meest efficiënte posities innemen en een zo strak mogelijke all-round defense aanhouden.

 

Eclypsia op de ESL ShootMania OP3N

 

- Hoe bevalt Eclypsia jullie tot dusver? Was het misschien niet beter om een tijdje te wachten en later een team te zoeken, als de grote spelers in eSports misschien interesse toonden? Of wilden jullie niet zo lang wachten?


JiePie: Eclypsia bevalt tot nu toe nog goed. Ze hebben ons volgens afspraak gesupport tijdens Gamescom, en het valt te zien dat ze ook betrokken zijn bij Shootmania door de match streams te volgen en zelf ook te willen streamen. Wat betreft het wachten op de 'grote' spelers of andere teams; het spel is nog in beta. Voor velen is het spel nog een beetje een risico om in te investeren. Maar wij als team zijn nú al aan het spelen, en als er meerdere internationale toernooien aankomen in de beta fase, hebben we een organisatie nodig die ondanks het potentiële risico zich tóch willen verdiepen in dit spel.

 

 

Bij deze wil ik Eclypsia bedanken voor de support, Frantic en LeKaiM voor het creeëren van een geweldige teamspirit en de ShootMania makers voor het reviven van een awesome gamegenre die te lang stof heeft liggen vangen (glimlacht)