Het eindresultaat lijkt op een goede mix tussen twee eSports oldies: Quake en Unreal Tournament. ShootMania verenigt Quakes ingebouwde snelheid met Unreal Tournament haar lightning gun en de speciale manier van dodgen.

 

Een paar dagen geleden kon ik voor de eerste keer kennismaken met ShootMania en probeer hier een eerste analyse van het spel te maken dat zich voorlopig in Alpha bevindt. Toch heeft het spel er al twee relatief grote LANs opzitten in Parijs, Frankrijk. Wat ik zag was een spel dat opgebouwd wordt rond eenvoud binnen competitie. Eenvoud klinkt misschien als iets slechts, maar is het echt niet. Het is een van de redenen dat Quake en Unreal Tournament geworsteld hebben met het vergaren van een groot doelpubliek.

 

Het begrijpen van acht wapens, drie verschillende armour types, vier soorten health bubbles in Quake of ontploffende plasmabollen, double dodging, shield jumps in Unreal Tournament, moeilijker dan je denkt. Het allemaal doen en er nog eens goed in worden, betekent een gelofte van ontelbare uren en een uitdaging die de meeste gamers tegenwoordig niet langer willen aangaan. Wees gerust, ShootMania heeft er niets van.

 

Wat het wel heeft is wapens afvuren die al haar moeilijkheden en problemen verliest. Koppel snelheid met tijdelijk meer snelheid met nog snellere rockets en je bevindt je in enkele heel intense game sessies. Agressie komt creatief bewegen tegemoet. Creatief bewegen ontmoet instinctief nadenken. Nadenken betekent berekende risico's nemen.

 

Daarbuiten is er geen verzamelen van health of armours. Het enige dat er is, is een systeem waar je een bepaald aantal keer iemand moet raken (2 keer met een rocket of 1 keer met een laser gun) en er is ook geen Call of Duty geïnspireerd health regen systeem. Het is schieten of beschoten worden.


die blauwe en rode ventjes moeten echt een hekel hebben aan elkaar..

 

Gamen Voor De Elite

 

Dus als je enkel maar correct moet bewegen en je rockets goed moet timen, hoe kan dit dan ooit binnen een competitieve sfeer werken? Hoe kunnen de beste spelers zich op die manier onderscheiden van de middelmaat dat de massa voortbrengt?

 

Dankzij Nadeos onweten van FPS games, voel ik aan dat ze een nieuwe, frisse kijk op de dingen hebben en dat ze met een heel interessant concept afgekomen zijn. Een concept waarin elke aanvaller ongelooflijk hard moet werken voor de ronde en tegelijkertijd het verdedigend team beloont voor een goede communicatie en samenwerking. Hoe heet dat concept? Elite is de naam van dit ShootMania kwaliteitsmodel.

 

Elke ronde is basically een 1on3 situatie die je moet uitspelen. De aanvaller heeft een laser gun (rail/lightning gun/scope als je andere games gewend bent) en speelt op z'n eentje. De verdediging gebruikt haar volledige driekoppige team en beschikt over rockets. De aanvaller heeft meer bewegingssnelheid en krijgt 45 seconden om zoveel mogelijk verdedigers neer te krijgen en om binnen de omgeving van het objectief te komen: de paal capturen. De verdediging moet de aanvaller drie keer raken, zonder zelf geraakt te worden. Nadat de 45 seconden op zijn is het clutch time: de aanvaller krijgt 15 seconden waarin hij bij de paal moet staan voor in totaal 1,5 seconden, waarbij hij alle rockets moet ontwijken.

 

Dit klinkt gemakkelijk, maar het is eigenlijk heel belangrijk om op voorhand al zoveel mogelijk verdedigers neer te krijgen. Als je dat niet doet, krijg je een Mexican stand-off waar de drie tegenstanders elk vier rockets hebben (geen zorgen, ze herladen relatief snel). Zij moeten je voor 15 seconden weghouden van de paal of je tezamen drie keer raken.

 

En Wat Met eSports?

 

Het is verbazingwekkend lastig en niet zo voorspelbaar als je zou verwachten.  Teams zoals colwn (een team met Stermy / Winz / link1n) of Millenium (Strenx / Av3k / Cypher) tegen elkaar zien spelen heeft enkele onverwachte resultaten. De maps zijn op zich groot en geven je meestal verschillende routes om naar de paal te geraken. Dit betekent dat de verdediging gedwongen wordt om in het begin jouw route in het oog te houden om te kunnen weten langs waar je zal aanvallen. Dus ook al moet je tegen drie supersterren spelen, elke aanvaller zal wel een aantal mogelijkheden krijgen om de tegenstand neer te krijgen.

 


deze VOD zal je laten zien hoe Elite nu bij de "pro's" gespeeld wordt..

 

Dus als aanvaller probeer je ofwel actief de tegenstand uit elkaar te drijven of ze op te jagen. Een andere mogelijkheid is hopen dat je minstens een iemand neer krijgt en met je ganse gezondheid intact de paal te bereiken. Een nog groter alternatief is gewoon Kamikaze style naar de paal duiken en hopen dat je geluk wat mee zit en je hoopt lang genoeg te overleven om die cruciale 1,5 seconden op de teller te zien.

 

Dit is wat de SOPA en CybSum LANs ons de laatste weken duidelijk hebben laten zien. We kregen meteen al een duidelijke favoriet naar voren geschoven: colwn. Toch is er geen gevoel van onklopbare dominantie. Van zodra alle beste spelers uit Counter-Strike, Call of Duty, Quake en Unreal Tournament (of een ander spel, we discrimineren hier niet) overschakelen op ShootMania, ben ik ervan overtuigd dat de huidige topteams het warm aan de voeten zullen krijgen.

 

Eerste Pro's and Con's ?

 

Dus wat biedt ShootMania eSports aan? 3on3 ploegen, wat goedkoper is voor grote organisaties en LANs. Heel indrukwekkende en spectaculaire ronden waar veel onwaarschijnlijkheden mogelijk worden gemaakt. Steun vanuit de ontwikkelaar, iets dat broodnodig is gebleken sinds de komst van StarCraft II en League of Legends. Korte, maar heel intense maps die niet van je publiek verlangen dat ze uren blijven stilzitten om een hele match te bekijken.

 

Dus is dit spel perfect? Dat betwijfel ik ten zeerste. Heeft het potentieel om Counter-Strike: Global Offensive van de troon te stoten als dé FPS van 2013? Ik denk het zeker. Er zijn enkele punten die ze nog kunnen tweaken, zoals de grootste klacht tot dusver: het repetitieve element. Ik kan je geen exact oordeel of gedetailleerde analyse geven, omdat het spel nog maar enkele weken beschikbaar is voor enkele spelers. Het is dus nog niet geweten hoe saai of slaapverwekkend het 1on3 Elite format zal worden als er bijvoorbeeld zes maanden lang niets anders gespeeld wordt. De toeschouwers zullen er zeker van genieten, van de drama, maar hoe voelen de teams dit aan? Zullen ze gefrustreerd geraken over het aantal matchen die ze verliezen door een te accurate laser gun? De balans vinden wordt de moeilijkste opdracht. Mappen moeten de defensieve kant bevoordelen, zodat een 1on3 clutch iets heel spectaculairs en ongebruikelijks blijft, en geen alledaags fait-divers.

 


heb je ooit al iemand zo gelukkig gezien met een zilveren medaille?

 

Voorlopig blijft het een strijd voor de geïnteresseerde gamer om zijn handen aan een beta key - die maandag 2 juli begint - te krijgen zodat hij zelf zijn oordeel kan vormen. Tot dan - neem het van mij aan - is het spelen een uiterst leuke ervaring is met enkele vrienden over Skype. Morgen wordt ook de nieuwe 5v5 modus bekend gemaakt, een modus die misschien de kritiek op de Elite versie kan keren.