de man waar het allemaal om gaat: [M] Feast

 

Vandaag ga ik het hebben over zijn go-to PvP stijl. Het viel mij eerst op tijdens IEM Kiev dat Feast in bijna elke PvP een 1-gate twilight council build speelt en dat deze build vrij veilig was tegen bijna alles, zoals de 4-gate van HerO op Metalopolis. Ik begrijp dat het zijn zwakste match-up is maar toch was ik onder de indruk.Tijdens IEM Hannover speelde hij tegen KilleR en MC een variant waar hij de tweede gate voor de twilight council nam. We gaan beide builds bespreken en de aanpassingen die hij maakt afhankelijk van wat hij scout. Noot: Deze build kan je enkel spelen op een map met een ramp naar je main. Op Tal'darim, etc is het onmogelijk om 4-Gate te houden met deze build. Dat terzijde, is deze build 100% veilig tegen elke cheese en kent die geen hard-counters zolang je hem goed uitvoert!

 

De Build Order

9 Pylon
13 Gateway --> Scout
15 Gas
16 Pylon
18 Cybernetics Core (17 met mineral stacking)
19 Zealot -> stalker -> stalker --> (sentry)
21 Gas
4:30 Twilight Council
5:00 Tweede Gateway
6:00 Derde/vierde Gateway of Robotics Facility afhankelijk van de map en de scout

Dit is de blauwdruk van de Build als hij twee gas van zijn tegenstander scout. Hoewel hij met deze opening de 4-Gate van HerO wist af te houden speelde Feast in Hannover een licht aangepaste versie.

4:30 Tweede Gateway
5:00 Twilight Council

 

Op deze manier is zijn tweede gateway samen klaar met de Warp Gate Tech en kan hij in geval van pressure meteen 2 units (met genoeg gas voor 2 sentries) inwarpen. Voor de rest verandert er niets qua timings en chronoboosts.

 

Chronoboosts

Feast is over het algemeen vrij statisch in zijn gebruik van Chronoboost.

                2CB op probes, 3CB op Core, 1 CB op Gateway, al de rest op blink

 

Als hij denkt dat er pressure gaat komen of als hij geen scouting informatie heeft is dit zijn chronoboostpatroon. De CB op de gate doe je ongeveer gelijk met de derde CB op de Cybernetics Core. Zo is de sentry gelijk klaar met Warp Gate Tech en kan je gelijk een tweede sentry inwarpen indien nodig.

 

Early Game

Feast speelt vrij passief en veilig in de early-game. Met je eerste stalker jaag je de probe van je tegenstander je base uit en check je alle hoeken van je base op een probe of proxy pylon. Daarna zet hij zijn units onder de ramp om inkomede zealot-stalker of 3 stalker pushes lastig te vallen en ervoor te zorgen dat er niet meteen pylons aan de ramp worden gebouwd.

 

--- Tegen 4-Gate ---

Als er pressure komt of een 4-Gate dan wil je zijn units en pylons zo lang mogelijk delayen. Feast zet om die reden standaard zijn zealot en stalkers onderaan de ramp om meteen de units van de tegenstander te engagen. Als hij vermoedt dat de tegenstander misschien voor een run-by gaat (in het geval van een pylon onder de main aan de andere kant van de base) zet hij zijn zealot en stalkers op hold position om dit te verhinderen. Probeer geen units te chasen en focus fire zijn probe indien mogelijk.

 


Feast tegen HerO, delaying like a boss

 

Je wilt ook je eerste forcefield zo lang mogelijk uitstellen omdat je weinig gas hebt. Als je de veiligere variant bent geopend kun je meteen units inwarpen. Het is best dat je dan 1 sentry en 1 stalker inwarped en dan je gateways chronoboosten ipv je blink. Je wilt niet overreageren door teveel sentries te bouwen als het geen 4-Gate is. Natuurlijk mag je ook niet te greedy worden zoals Feast tegen MC op Entombed waar Feast een Robotics bouwt ipv een derde sentry. Ik denk zelf dat het beter is om twee extra gateways toe te voegen tegen een 4-gate of 3-gate pressure dan om recht naar blink robo te gaan. Indien nodig cancel je ook blink tegen een volle 4-gate voor een extra sentry.

 

!!TIP!! Zorg ervoor dat je altijd een probe op de map hebt om meteen een counter te doen vanaf dat blink en je extra gates klaar zijn. Ook in de mid en lategame wil je altijd een probe op de map hebben.


--- Geen 4-Gate ---

Als er op 6:00 nog geen 3 of 4-gate pressure is gekomen dan zal er waarschijnlijk ook geen komen (of is die erg slecht uitgevoerd) en kun je veilig je robo bouwen en rond 6:30 een derde (en vierde) gateway toevoegen.


!!TIP!! Feast verspreidt zijn stalkers rond 6:15 langs de zijkanten van zijn base om zo een Warp Prism 4-Gate (hit tussen de 6:30 en 6:45) tegen te gaan. Hij zet alle stalkers op een aparte hotkey en de seconde dat hij de prism ziet valt hij hem aan. Goed uitgevoerd kill je de warp prism 100% van de tijd voor de eerste warp-in.

!!TIP!! Op 7:05 beweegt hij zijn stalkers terug naar de ramp in het geval van een blink all-in. Alternatief, als je een 1-gate of 2-gate expand hebt gescout voor 6:00 kun je rechtstreeks 4-gate blink spelen zonder robo en hem gaan doodmaken.

!!TIP!! Feast zijn magische getal voor probes op een base is 27. Pas als hij van plan is om snel te expanden gaat hij richting de 30 probes.

 

Mid-Game
Rond 7:30 (of 8:00 bij de veiligere variant) is blink klaar en wil je pressure gaan zetten: met je stalkers en je obs. Het is belangrijk niet overdreven aggressief om te gaan met blink tenzij je zeker bent dat je gaat winnen. Zealots en immortals kunnen HEEL snel stalkers slopen.

 

 Tegen een Snelle Expo

Als je tegenstander expoed op enkel gateway units moet je hem bijna altijd af kunnen maken. Je moet enkel kalm blijven en elke keer je shields laten regeneraten. Zonder immortals heeft hij niet de dps om je stalkers te slopen. Op een map als Shakuras Plateau is het best dat je meteen in zijn main blinked en daar gaat vechten. Daar kun je een beter concave halen terwijl hij zijn ramp terug op moet. Als je tegenstander met immortals expandet wordt het iets moeilijker. Nu zul je de mobiliteit van blink obs ten volle moeten gebruiken. Enkele trukjes om damage te doen:


- Blink 75% van je stalkers in zijn main en begin wat pylons te slopen. Als zijn hele leger de ramp op loopt stuur je de rest van je troepen naar zijn ramp en forcefield je die. In de tussentijd kunnen je stalkers zonder damage te leiden naar beneden blinken en is zijn expo dood.

 


Soms kan het zo simpel zijn.

 

 Je kan dit ook andersom doen door sentries in een warp prism te steken en dan naar boven te blinken waarna je meteen zijn ramp forcefieldet. Zo kun je zijn main vernietigen zonder dat hij er veel aan kan doen.


- Continu een 2-4-tal stalkers in zijn rug blinken om een beetje damage te doen of probes te one-shotten. Dit is erg vervelend en als hij overcommit kun je simpelweg zijn natural pushen.

 

!!TIP!! Feast bouwt altijd twee Observers. Met de tweede observer kun je zijn observer snipen, zijn main leger in de gaten houden tijdens het harassen of je eerste observer vervangen als die gesniped wordt. Je pakt je natural meteen wanneer je denkt dat je hem niet meteen dood zal kunnen maken. Er is een goede kans dat je tegenstander weinig probes geeft ondanks zijn snellere expo en als je wat blijft harassen zul je niet meteen achter liggen.


!!TIP!! Met Shift-Blink kun je, mits een beetje oefenen, je stalkers mooi verplaatsen en veel missblinks vermijden. Hier is een korte video op youtube:

 

 

Tegen 1-Base Collosus all-ins

Zijn leger kan het jouwe initieel verpletteren in een open gevecht, dus is het optimaal om het gevecht te schuwen en meteen zijn base in te blinken wanneer hij die verlaat. Hier komt die tweede observer heel erg goed van pas. Hij zal de keuze moeten maken om zijn base te verdedigen of om de map over te steken voor een late base trade. Omdat jij een tweetal warp-ins meer hebt kunnen doen kun je zijn leger waarschijnlijk verslaan nadat je zijn productie faciliteiten hebt uitgeschakeld. Snipe zijn colossi en kite zijn leger dat zealot-heavy gaat zijn. Tegen andere robo all-ins kun je gewoon in zijn base blinken terwijl je je eigen ramp forcefieldet.


Tegen 4-Gate Blink

Je tegenstander zal 2-3 stalkers meer hebben dan jou maar jij kunt op je ramp een betere concave maken om te compenseren. Chronoboost meteen een immortal en delay met je eerste sentry die nu net genoeg energy moet hebben voor 2 forcefields.


Tegen Blink Obs

Ik vind het zelf fijn om immortals te bouwen en een expansion te nemen voor mijn tegenstander. Ik bouw dan geen probes tot hij zijn expansion heeft genomen. Dan schakel ik om naar een 2-base push.


Transitions
 

Meeste PvP's van Feast duren niet langer dan 15 minuten dus is het moeilijk voor mij om zijn late-game plan te bepalen. In het algemeen is zijn opvolging een sterke 2-Base push met een laag aantal probes(40). Enkele mogelijke pushes:

- 8 Gate Chargelot Archon: Je versterkt je initiële blink-immortal leger met 7 gates aan Chargelot en Archon om zo met een zware push zijn front te breken. Feast deed dit tegen MC op Antiga Shipyard.

- 6/7 Gate Blink: Met of zonder immortal support is dit een sterke push.

- Double Robo Colossus: Dit is waarschijnlijk de makkelijkst te spelen transition en deze stijl geeft je een sterk late-game potentieel.

 

Replays

Je kan HIER een replaypack met 14 van Feast zijn replays op de IEM events downloaden.


Nawoord

Bedankt aan Harstem, Doler en Giant voor de vele tips. Hopelijk hebben jullie wat gehad aan dit artikel om jullie PvP te verbeteren. Mij heeft het allesinds geholpen plezier te vinden in PvP.

 

Thomas Out