Je hebt nauwelijks een introductie nodig, hoe gaat het met je?


2012 begon met een knal, CES, waar ik als woordvoerder voor Nvidia optrad. Ik sprak er over gaming, tablet gaming om precies te zijn. Voor Fatal1ty Gaming begon ik te leren hoe je video games moest spelen en om dat later in een business om te draaien, door wereldtitels en dergelijke te winnen. Daar creëer je dan gaming gear rond, ik heb nu gamers zelf kunnen sponsoren en organiseer nu ook toernooien. Ik heb mijn tijd als deelnemend professional gehad en nu ben ik de laatste vier jaren bezig met het verderen van eSports.

 

Je bent een van de grootste namen in eSports, maar je speelt al een tijdje niet meer actief mee? Mis je het niet?

 

Zoals ik al aanhaalde, ik heb mijn carrière al gehad, ik heb die kampioenschappen al gewonnen. Ik heb veel gedaan en ik heb heel hard gewerkt om het allemaal te behalen. Veel mensen zeiden namelijk dat ik niet zou kunnen blijven winnen, maar ik heb het toch gedaan. Ik heb daar veel motivatie uitgeput, van mensen die zeiden dat ik het niet zou kunnen. Als er toen [vier jaar geleden, red.] nog meer toernooien waren en het prijzengeld bleef groeien, had ik waarschijnlijk wel verder gedaan. Maar ik denk dat ik nu, ook meer voor eSports kan doen. Op dit moment zijn we bezig met een LoL toernooi van $14 0000.

Ik ben ermee bezig om Fatal1ty Gaming gear uit te breiden op die manier, zodat het verder gaat dan een bepaald genre games. Ik doe nu veel meer dan ik vroeger deed, vroeger gaf ik spelers een salaris en andere dingen. De laatste vier jaren heb ik veel dingen bereikt, na mijn competitieve carrière; ik ken niet veel spelers die hetzelfde kunnen zeggen.

 

We beseffen dat je nog veel bereikt hebt, maar op een persoonlijk niveau - mis je de competitie niet?

 

Ik mis het zeker en vast. Ik wil strijden, ik wil spelen, maar eSports is er [als begrip, red.] nog niet. Ik help nu om het te doen groeien. Het zou zo leuk zijn om gewoon maar te spelen en spelen. Ik hou van competitie, ik leef ervan. Dat konden jullie allemaal wel zien doorheen mijn carrière, als je me zag spelen op mijn piek, dan had je dat gezien. Ik zal vechten tot de dood, ik hou van winnen en zal alles doen om er te geraken. Ik zal alles opofferen.

 

Heb je er nooit aan gedacht om StarCraft II - een spel dat de top van eSports is - competitief te spelen?

 

Je vraagt wel heel veel van me, om een spel zoals SC2 op te pikken. Mijn hardcore vaardigheden zijn FPS games. Ik ben op zich wel heel goed in LoL & SC2, ben niet de beste, maar als je het me 2 à 3 jaar zou laten oefenen, zou ik wel tot aan de top geraken. Maar wil ik er wel zoveel tijd aan opofferen? Zelfs het veranderen van het ene FPS spel naar het andere is ongelooflijk moeilijk. De vechttechniek in Quake is helemaal anders dan UT. Toen ik die stap maakte, won ik dan ook geen wedstrijden. Iedereen versloeg me de hele tijd, maar ik bleef vechten en gaf nooit op. Uiteindelijk ging ik naar een toernooi en ze vroegen me hoe ik het er zou doen, wat ik niet wist. Ik had zo hard mogelijk getraind als ik kon en dat was alles wat ik kon doen. Tot slot was het een van mijn beste toernooien en het voelde prachtig.

 

Ja, uiteindelijk versloeg je een van de beste Amerikaanse spelers in de finale, niet?

 

Er waren toen spelers van over de hele wereld, ook Zweden. De finale was tegen Cpense, een Amerikaan. Mijn gemiddelde sterfte in het toernooi was 1,5; dus als ik een match van 15 minuten speelde, stierf ik maar 1,5 keer. Altijd met scores van 10-0 of iets gelijkaardigs. Ik had geen gemiddelde van 2,5 voor het toernooi en dat vond ik zeer interessant. Het betekende dat ik erop vooruit was gegaan en het voelde goed, mijn gemiddelde verbeteren.

 


Jonathan die Windows achter zich heeft

 

Vind je dat belangrijk, statistieken?

 

Het zou heel leuk zijn als organisaties daar meer mee bezig waren, omdat ik het persoonlijk heel interessant vind. Weten waar je staat en waar je wil geraken, is belangrijk. Die sweet spot halen, snap je.

 

Volg je de huidige Quake toppers nog? Zou jij Rapha kunnen verslaan?

 

Het is gewoon een kwestie van het spel te spelen, weet je. Ik kan me met iedereen meten. Het was mijn handelsmerk voor 8 jaren. Daarmee bedoel ik dat ik nooit opgaf en zelfs als je beter was dan ik, zou ik gewoon achter je komen. Ik was zeker niet de beste vanaf het begin. Ik probeerde om Quake 3 strategieën te gebruiken in een spel zoals PainKiller en dat werkte gewoon niet. Het werkte tot op een zekere hoogte, maar niet om de top te halen. Vo0 speelde het op een andere manier,ik bestudeerde hem en zijn spel, hoe het ineen zat. Ik had er twaalf maanden van constante training voor nodig, maar uiteindelijk werd ik de nummer een.

 

Hetzelfde met toxic in Quake 4. Dat spel werd zeven maanden gespeeld en ik nam een pauze net na PainKiller omdat ik doordraaide. Ik moest twee maanden spelen om de top te bereiken, ik versloeg hem [toxic, red.] in een Best-of-Three op het einde. Ik zal altijd alles doen om de top te bereiken. eSports is nu niet meer hetzelfde als toen ik nog speelde. Ik vond geen ander 1v1 FPS spel meer om op te springen. Je hebt nu wel Quake Live, maar dat is maar hier en daar en met enkel kleinere toernooien.

 

Plus, er ging best veel tijd over, voordat Quake Live uitkwam, niet?

 

Ja er was een groot tijdsgat. Ik probeerde enkele andere games, maar ik kon meer voor eSports doen door Fatal1ty Gaming producten te verkopen en geld daarvan in een fonds steken om een gamer of een toernooi te ondersteunen, zoals dit LoL toernooi dat nu gespeeld werd. Het is enkel voor de USA, maar we zijn met Europa ook bezig.

 

Zijn er nog andere games die je op dit moment speelt, buiten BF3 en LoL?

 

Nee op dit moment niet. Ik speel wat BF3 en LoL met mijn vrienden. Soms heb ik tijd voor StarCraft II en soms ook enkele mobile games, maar dat is het zowat.

 

Nu een business vraagje: Hoe gaat het met de Fatal1ty Gaming brand? Groeien jullie of break-even of ?

 

Het Fatal1ty Gaming merk wisselde nooit tussen verschillende merken, maar toen we de Fatal1ty Gaming producten bouwden, maakte het niet echt uit wie ze produceerde. Natuurlijk is het belangrijk wie ze maakt, maar de Fatal1ty Gaming stempel zorgt ervoor dat het gemakkelijker kiezen is.

 

Als je naar een winkel gaat, zijn er allerhande merken die een product aanbieden en niemand weet nog welk te kopen, tenzij ze up-to-date zijn met alle technische informatie. In echte sporten is het hetzelfde. Als je naar een sportwinkel gaat voor spullen weet je ongeveer wat je nodig hebt, en dat is wat Fatal1ty Gaming doet voor hardware producten. Je weet dat je iets koopt dat gepast is voor gaming, we vereenvoudigen het voor de consument, zodat hij gemakkelijk een product weet te kopen.

 

Die Fatal1ty Gaming producten, zijn dat producten die een producent al klaar heeft staan en waar jij gewoon "ok, daar zet ik mijn stempel nu op" op zegt, of werk je echt samen met die verschillende producenten om iets beters te maken?

 

Natuurlijk moeten er gaming karakteristieken zijn. Toen CREATIVE naar me kwam om een headset te creëren, vertelde ik hen wat voor geluid ik wilde horen. Ik wou meer bass of meer in het spel betrokken zijn, en zo'n dingen. De verwijderbare microfoon, iets dat je nu op elke CREATIVE headset ziet, was ook mijn idee. Ik hou ervan om producten te maken die mensen elke dag kunnen gebruiken. Je gaat niemand op straat zien wandelen met een headset waar nog een microfoon aan hangt, dat zou gewoon fout zijn. Tenzij dat ze piloten zijn ofzo.

 

Heb je nieuwe producten die er zitten aan te komen?

 

Fatal1ty Gaming gear is zeker nieuwe dingen aan het maken. De console en mobiele markt zijn heel interessant. We kunnen nu nog geen informatie vrijgeven, maar ze zijn onderweg! We werken aan een heleboel dingen. Zo willen we gamers in het algemeen helpen, we willen eSports doen groeien. Gamers worden op dit moment beter verzorgd dan ooit tevoren.

 

Toen ik de verschillende deals aan het zoeken was, moest ik heel vaak neen zeggen, zodat ik de best mogelijke samenwerking kon krijgen. Toen ik toen de beste deal kreeg, maakte ik het nu gemakkelijker voor andere gamers om goede deals te verzorgen, nu. Als ik mijn hele carrière tegen iedereen ja had gezegd, elke geluidskaart had verkocht, stel je eens voor waar we nu zouden staan.

 

Dat klopt. Alle producenten zouden zeggen "ja, Fatal1ty nam die geluidskaart, waarom zou jij beter verdienen?"

 

Inderdaad, voor mezelf, ben ik altijd fier geweest in het vinden van de best mogelijke deals, het weigeren van crappy deals. Deze weg is de beste voor andere gamers. Ik probeer een goed rolmodel te zijn voor andere, opkomende sterren. Ze dingen leren, ze groter maken. Obsolete, bijvoorbeeld, een LoL speler, kwam naar me toe voor advies. Ik probeer gamers altijd te helpen, maakt niet uit welk spel ze spelen, ze in de juiste richting duwen.

 

Als je genoeg tijd en geld zou hebben, wat zou je nog willen ontwikkelen? Iets echt voor gamers, een klassieker: een muis? Of iets in verband met hardware?

 

Allerhande soorten controllers zoals muizen, toetsenborden of van console controllers tot joysticks voor fighting games.

 

 


deze CREATIVE Fatal1ty Recon3D Sound Blaster kan je met dit interview winnen, lees beneden voor meer info

 

Welke muis gebruik je op dit moment?

 

Ik gebruik nog altijd de Microsoft muis die ik al jaren heb. Het is een optische, omdat ik geloof dat optische muizen nog altijd iets beter zijn dan laser. Ze reageren beter op wat ik wil doen. Totdat ik iets vind dat me echt van de kaart blaast, ga ik blijven gebruiken wat werkt.

 

Zijn online cups de richting die je dit jaar wil uitgaan?

 

Dat hangt ervan af. We gaan zien wat de resultaten van deze LoL cup zijn, maar ik vermoed dat het wel een groot succes wordt. Ik zou ze liefst elk trimester, zo vaak als mogelijk, willen doen. Op z'n minst vier keer per jaar. Ik zal kiezen welk spel het is, maar we kunnen zelfs naar andere game genres gaan, niet enkel RTS of FPS. Ik probeer iedereen te bereiken en ze een plaats om te concurreren aan te bieden. Als ik nog zou spelen, zou ik andere mensen niet zoveel kunnen helpen, als ik het nu kan.

 

FPO: wat is daarmee gebeurd?

 

Dat is een lange tijd geleden. Ik was eigenlijk nooit tevreden met hoe het geregeld werd. Ik ben tevreden me wat ik NU doe. Daar ben ik zeker mee akkoord. Er waren heel veel variabelen in het FPO-model. Maar dit nu, waar we spelers en teams ondersteunen door ze prijzengeld te geven als ze winnen, werkt beter. Het geeft iedereen een kans, niet gewoon een speler hier of daar.

 

Het is een goede manier om opkomend talent een kans te geven, om wat geld te winnen of een reputatie op te bouwen.

 

Correct, ik geef een kerel niet zomaar geld en zeg tegen hem "hey jij, ga winnen!". Neen, ik wil iedereen een kans geven, nu is het "hier is wat geld, ga ervoor". En wie het ook wint, die zijn carrière wordt er waarschijnlijk door geholpen.

 

Iets anders. heb je CS:GO al gespeeld?

 

Nog niet. Ik heb 1.6 vaak gespeeld, altijd als er een 1on1 toernooi was, ging ik erheen om wat geld te winnen. Ik had zelfs me eigen team, ik sponsorde ze: inevitable fate. We gingen zelfs naar Las Vegas om in het gefaalde CXG event deel te nemen. Dat was een van mijn favoriete evenementen. Het toernooi werd wel afgelast, maar ik werd toen net 22 jaren oud en was in Las Vegas met vrienden. Ik probeer altijd om alles positief te bekijken, en we hadden er een leuke tijd.

 

Je woont daar ook nu, zeker [Las Vegas]? Is het omwille van poker?

 

Nee nee, zeker niet poker. Vooral omwille van de belastingen. Ik wil een beetje van mijn leven genieten, ik heb acht jaren hard gewerkt met het spelen van video games. Ik gaf feesten en andere dingen op. Dit is nu mijn derde jaar waar ik van de dingen kan genieten buiten de "harde training" modus waar ik altijd aan moest denken. Maar, zoals ik al zei, als eSports professioneler zou worden, met contracten en dergelijke, zou ik heel geïnteresseerd zijn in terug spelen.

 

Omdat we nu nog over meer persoonlijke dingen bezig zijn. Zou je het erg vinden als we iets persoonlijks zouden vragen?

 

Geen probleem, doe maar.

 

Heb je geen plannen om een familieman, of vader te worden? We worden allemaal al een stukje ouder.

 

Inderdaad, we worden allemaal ouder, maar ik heb in dat onderdeel van mijn leven nog geen echte doelstellingen. Als ik de juiste vrouw tegen kom, kom ik ze tegen. Het is wel moeilijk om het juiste meisje te vinden, hoor. Zelfs nu ben ik vooral bezig met eSports en competitief gamen. Ik reis overheen de hele wereld, bijna onafgebroken, en ik ben heel blij dat mijn zaak het zo goed doet. Voor mij is het nu belangrijk dat ik een zaak heb die passioneel met gaming bezig is. Er zijn geen andere gamers die doen wat ik doe. Ik zie heel veel bedrijven die zeggen "hey, wij zijn fan van gaming", maar zij zijn gewoon kostuums die jouw geld willen. Ik heb het hele beleefd en geleefd, dus dat maakt Fatal1ty Gaming anders.

 

De hele wereld rondreizen, CeBIT & CES, etc..heeft dat geen effect op je privéleven?

 

Natuurlijk, als je werkt, offer je het privéaspect van je leven op: vaak genoeg thuis zijn, iemand ontmoeten. Ik ben nooit langer dan zes maanden per jaar thuis. Al reizend leven is mijn leven en passie. Als gaming de volgende stap bereikt en nog veel groter wordt, zal ik blijven reizen. Ik wil gewoon meer doen en het blijven voortstuwen. Ik voel me gelukkig nu.

 


ook deze OCZ 750W Fatal1ty PSU kan je winnen dankzij Gamelux, lees beneden voor meer informatie

 

Hou je nog contact met de oude Quake supersterren, zoals czm, ZeRo4, LakermaN?

 

Toevallig belde ik LakermaN eens op, een jaar geleden. Hij is nu vooral bezig met geldbeleggingen en poker en zo'n dingen. Hij had toen net een nieuwe Ferrari, de F99 GTB, gekocht. Dus ik dacht "okay, het gaat goed met je.".

 

Denk jij dat er een relatie bestaat tussen het zijn van een goede progamer en succes hebben, nu, zovele jaren later? Want de meeste van de oude sterren doen het goed, niet?

 

Zeker en vast. In het algemeen doen ze allemaal prachtige dingen. Ieder van ons heeft zijn eigen weg gevonden, wat we als volgende zouden verslinden of domineren. De passie die we hebben om te winnen beperkt zich niet tot gaming, maar slaat op leven in het algemeen. Al mijn vrienden, zoals Rix van Quake 2 - toen een god - en Bash - mijn godfather in gaming. Tresh die succesvol was met Xfire en dat bedrijf verkocht heeft. LakermaN ook. We hebben allemaal iets succesvols gedaan naast gaming.

 

Shoutouts?

 

Bedankt aan iedereen die mij en mijn missie om eSports te doen groeien, steunt. Mijn partners OCZ, ASRock en CREATIVE. Ga online naar Fatal1ty.com en wacht af wat we als volgende zullen doen.

 

 

Wedstrijd:

 

Zoals je, als je naar de afbeeldingkjes gekeken hebt tenminste, al kon raden, kan je ook deze keer weer iets winnen met Gamelux. Zo kregen we, in samenspraak met Jonathan Fatal1ty Wendels partners, twee producten die we aan jullie kunnen aanbieden, met een gezamenlijke waarde van bijna €250.

 

CREATIVE Sound Blaster Fatal1ty Professional Recon3D geluidskaart - €150
OCZ 750W Fatal1ty Power Supply Unit - €90

 

Wat je hiervoor hoeft te doen? Weeral niet veel! We zoeken deze keer antwoord op twee kleine vraagjes:

 

A) hoeveel cores heeft de processor van de CREATIVE geluidskaart?

B) Waarvoor staat de 80-Plus Bronze Certificate van de OCZ PSU voeding? (antwoord kopiëren mag)

 

 

 

Als je goed kijkt op de sites van de twee producten, zal je al snel op de antwoorden stuiten. Die verzamel je dan en zoals vorige keer, stuur je ze via PM naar mij (je kan bovenaan de newspost op mijn username klikken en via mijn profiel een privébericht sturen - let wel: zorg ervoor dat Fatal1ty op z'n minst in de titel staat). We geven jullie tot zaterdag 7 april 23u59 de tijd om de antwoorden op de vragen door te sturen. Daarna trekken we twee winnaars uit alle correcte inzendingen en bezorgen we hen de prijzen. Veel succes!